• اثر عصاره آبی الکلی پوست پیاز بر فعالیت انقباضی ایلئوم موش صحرایی نر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 373
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: غده پیاز (allium cepa l.) دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد انقباضی و کاهنده زیادی فشار خون است. هدف از این مطالعه، بررسی اثرضد انقباضی عصاره پوست پیاز بر فعالیت انقباضی ایلئوم موش صحرایی نر می باشد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی پودر پوست پیاز با الکل 70% به مدت 72 ساعت با روش خیساندن عصاره گیری شد. بخش انتهایی ایلئوم موش صحرایی نر نژاد ویستار جدا شد و انقباضات آن تحت یک گرم کشش و دمای 37 درجه سانتی گراد، در حمام بافت حاوی محلول تایرود به روش ایزوتونیک ثبت شد.

    یافته ها: غلظت های تجمعی عصاره پوست پیاز (0.1%، 0.2 و 0.4 میلی گرم بر میلی لیتر) توانست انقباضات ناشی از کلرورپتاسیم (60 میلی مول) و کارباکول (10 میکرومول) را به صورت وابسته به غلظت کاهش دهد (0.0001p<). اینکوبه کردن بافت به مدت 30 دقیقه با پروپرانولول (1 میکرومول) و یا نالوکسون (1 میکرومول) و نیز 20 دقیقه با l-name (100 میکرومول) عملکرد ضد انقباضی عصاره را کاهش نداد. اینکوبه کردن بافت (5 دقیقه) با گلی بن کلامید (10 میکرومول) و یا تترااتیل آمونیوم (1 میلی مول) نیز سبب کاهش اثر ضد انقباضی عصاره نشد. در محلول تایرود فاقد کلسیم با پتاسیم بالا (60 میلی مول)، غلظت های تجمعی کلرور کلسیم (0.225 تا 2.7 میلی مول) سبب انقباض ایلئوم گردید و عصاره پوست پیاز (0.0125 تا 0.1 میلی گرم بر میلی لیتر) انقباضات ناشی از کلرور کلسیم راکاهش داد.

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج این تحقیق به نظر می رسد عصاره آبی الکلی پوست پیاز بدون دخالت رسپتورهای بتا آدرنرژیک، اوپیوئیدی، سنتز نیتریک اکساید و نیز بدون دخالت کانال های پتاسیمی سبب مهار انقباض ایلئوم گردیده است. هم چنین نتایج نشان دهنده دخالت کانالهای کلسیمی در بروز عملکرد ضد انقباضی عصاره می باشد. احتمال دارد که کوئرستین موجود در پوست پیاز در این امر دخیل باشد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها