• بررسی نقش محافظتی روی در برابر ترومای بلانت یک طرفه بیضه بر تعداد و حرکت اسپرم های بیضه طرف مقابل موش صحرایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 359
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: در مورد اثر یا اثرات ترومای بلانت بر قدرت باروری، تاکنون نظریه قاطع و محکمی وجود نداشته و گزارشات ضد و نقیضی منتشر شده است. این مطالعه، با هدف بررسی اثر ترومای بلانت وارد شده به بیضه یک سمت، بر تعداد و حرکت اسپرم های تولید شده در بیضه طرف مقابل موش صحرایی، هم چنین ارزیابی اثر حمایتی عنصر روی بر حرکت و تعداد اسپرم های تولید شده در بیضه ترما نخورده انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه که از نوع تجربی و در آزمایشگاه کشت سلولی گروه علوم تشریحی دانشگاه جندی شاپور اهواز در سال 1385 انجام شد، از 30 سر موش صحرایی نر نابالغ نژاد ویستار استفاده گردید. گروه اول، به عنوان شاهد در نظر گرفته شد. به بیضه سمت چپ گروه دوم، ترومای بلانت وارد گردید. در گروه سوم، مشابه گروه قبل عمل شد اما بلافاصله پس از ضربه، سولفات روی به مقدار 30 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت داخل صفاقی و به مدت 40 روز، به مقدار روزانه ppm500 به صورت خوراکی تجویز شد. سپس موش ها کشته شده و اسپرم های اپی دیدیم سمت راست خارج گردید. اسپرم های حاصله پس از انکوبه نمودن، با استفاده از حفره شمارش اسپرم و میکروسکوپ معکوس از نظر تعداد و حرکت ارزیابی شدند.

    یافته ها: تعداد اسپرم ها در گروه دوم به طور معنی داری از دو گروه دیگر کمتر بود (0.05(p<. درصد اسپرم های با تحرک رو به جلو در گروه های دوم و سوم از گروه اول به طور معنی داری کمتر نشان داد (0.05(p<. اختلاف بین گروه دوم و سوم معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که ضربه بلانت وارد شده به بیضه یک سمت باعث کاهش تعداد و حرکت اسپرم های تولید شده در بیضه طرف مقابل می گردد. هم چنین عنصر روی تجویز شده، اثر محافظتی بر تعداد اسپرم ها داشته اما در زمینه حرکت اسپرم ها نمی تواند نقش محافظتی داشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها