• بررسی اثر سرب بر رشد سلول های استئوبلاست مهره ستون فقرات جنین انسان و بیان ژن bax در محیط کشت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 359
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بافت استخوان مرکز عمده تجمع سرب محسوب شده و به عنوان یکی از اهداف اصلی سمیت این فلز سنگین مطرح است. در مطالعه حاضر ما اثر سرب را بر رشد سلول های کشت اولیه ستون مهره جنین انسان و بیان پروتئین bax بررسی کردیم.

    مواد و روش ها: نوع مطالعه حاضر آزمایشگاهی است. به این منظور ابتدا کشت اولیه از سلول های ستون مهره جنین انسان پس از هضم آنزیمی بافت تهیه شد و میزان حضور سلول های استئوبلاست در کشت با بررسی آنزیم آلکالین فسفاتاز تعیین گردید. سپس اثر مجاورت با رقت های ده میکرومول تا 1.5میکرومول سرب بر تکثیر سلول در محیط کشت حاوی 5 و 10% سرم جنین گاوی (fetal bovine serum, fbs) با روش سنجش (methyl thiazolyl blue tetrazolium bromide)mtt بررسی شد. در ادامه، اثر 0.1 میکرومول سرب، بر بیان ژن bax، با روش ایمونوسیتوشیمی بررسی شد.

    یافته ها: درصد سلول های استئوبلاست در کشت اولیه با بررسی آنزیم آلکالین فسفاتاز، 80 تا 85% تعیین شد. رقت های 100 تا 1500 میکرومول سرب تکثیر سلول را در محیط کشت حاوی 10%، 40 تا 81% افزایش داد و بیش ترین تحریک رشد در رقت یک میلی مول مشاهده شد (0.001p<). هم زمان با کاهش fbs، فعالیت های مهاری و تکثیری سرب افزایش یافت، به ترتیبی که در رقت های بین 10 تا 1000 میکرومول رشد سلول بین 15 تا 103% افزایش یافت، و در رقت 1.5 میلی مول، 72% کاهش رشد مشاهده شد (0.01p<). بیش ترین تحریک تکثیر سلول در رقت 500 میکرومول اعمال شد (0.001p<).

    نتیجه گیری: مجاورت سلول ها با یک دهم میکرومول سرب، افزایش پروتئین bax را در سیتوپلاسم سلول نسبت به کشت کنترل به دنبال داشت. نتایج این مطالعه احتمال اختلال در عملکرد فیزیولوژیک طبیعی بافت استخوان به وسیله سرب را مطرح می کند. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها