• فراوانی موارد مثبت hbsag در سرم زنان باردار رفسنجان در سال 1382

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 391
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت در حدود 350 میلیون نفر از جمعیت جهان به ویروس هپاتیت b آلوده هستند و سالانه در حدود 2 میلیون نفر از عوارض هپاتیت b، جان خود را از دست می دهند. هدف این تحقیق، تعیین فراوانی موارد مثبت hbsag در سرم زنان باردار مراجعه کننده به زایشگاه نیک نفس شهر رفسنجان سال 1382 بوده است.

    مواد و روش ها: این مطالعه یک مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1382 می باشد، که تعداد 600 نفر زن باردار که از فروردین تا تیرماه سال 1382 جهت زایمان به زایشگاه نیک نفس شهر رفسنجان مراجعه می کردند، انتخاب شدند و نمونه سرم آن ها توسط آزمایشگاه به روش الیزا از نظر hbsag مورد بررسی قرار گرفت، سپس پرسش نامه ای که توسط پژوهشگران تدوین شده بود، تکمیل گردید. داده ها با نرم افزار spss11.5 به وسیله آزمون x2 و فیشر آنالیز گردید.

    یافته ها: بر اساس نتایج این تحقیق، سرم خون 8 مورد (1.3%) ،[دامنه اطمینان 95%، (1.35%- 1.26%)] از 600 مورد زنان باردار تحت مطالعه، از نظر hbsag مثبت بودند. میانگین سنی افراد تحت مطالعه 5.3±26.2 سال، میانگین تعداد حاملگی 1.41±2.14 بود. از نظر سابقه اعتیاد تزریقی همسر، خالکوبی، سابقه تزریق مواد مخدر، غیر بومی بودن، در گروه hbsag مثبت با درصد بالاتر نسبت به گروه hbsag منفی اختلاف معنی دار آماری وجود داشت.

    نتیجه گیری: با توجه به میزان فراوانی هپاتیت b در این مطالعه، نیاز به آموزش همگانی، به ویژه آموزش هنگام ازدواج و نیز آموزش حین مراقبت های زمان بارداری، می باشد تا گام موثری در کاهش ابتلا زنان باردار به عفونت هپاتیت b برداشته شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها