• استنشاق دود سیگار محیطی در دوران بارداری و پیامدهای زایمانی در زنان باردار مراجعه کننده به زایشگاه نیک نفس رفسنجان در سال 1387

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 393
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: قرارگیری در معرض دود سیگار محیطی، یک مشکل بهداشتی مهم در دنیا است. مطالعات اندکی به بررسی ارتباط بین استنشاق غرمستقیم دود سیگار و اثرات آن بر سر انجام حاملگی پرداخته اند و نتایج آشکاری ارایه نشده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان استنشاق دود سیگار محیطی در دوران بارداری و پیامدهای مادری و نوزادی آن، طراحی گردید.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی، از 641 زن باردار غیرسیگاری که در طی سال 1387 برای انجام زایمان جنین تک قلو به زایشگاه نیک نفس رفسنجان مراجعه کرده بودند، حداقل دو ساعت بعد از زایمان، مصاحبه ساختار یافته ای با استفاده از پرسش نامه پژوهشگر ساخته به عمل آمد. نمونه ها بر اساس قرارگیری در معرض دودسیگار محیطی در دو گروه قرار گرفته و پیامدهای مادری و نوزادی مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: از افراد مورد مطالعه، 161 نفر (25%) در طول بارداری دود سیگار محیطی را استنشاق کرده بودند. این افراد دارای تحصیلات کمتر، سن بالاتر، سابقه دریافت مراقبت های دوران بارداری نامنظم، چندزا، غیرشاغل، روستانشین و در مجموع دارای وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پایین تری بودند. این افراد بیشتر به روش طبیعی زایمان کرده (0.02(p= و کم خونی (0.048(p= و زایمان زودرس (0.002(p= در آن ها شیوع بالاتری داشت. رابطه معنی داری بین سیگاری بودن غیرفعال مادر با وزن موقع تولد، نمره آپگار، جنسیت نوزاد، ناهنجاری، وقوع مسمومیت بارداری و نحوه شروع دردهای زایمانی یافت نشد.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می دهد که استنشاق دود سیگار محیطی در دوران بارداری احتمال خطر تولد زودرس نوزاد را افزایش داده و با وقوع بالای کم خونی مادر همراه است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها