• مقایسه دکسترومتورفان در مقابل کلونیدین خوراکی قبل از عمل جراحی در پیش گیری از پاسخ های قلبی عروقی ناشی از بستن تورنیکه حین عمل جراحی ارتوپدی تحت بیهوشی عمومی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 415
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: استفاده از دکسترومتورفان خوراکی و کلونیدین وریدی قبل از عمل جراحی منجر به کاهش فشار خون و ضربان قلب حین بادکردن تورنیکه می گردد. تاکنون تاثیر کلونیدین خوراکی روی این متغیرها مشخص نشده است. هدف از انجام مطالعه حاضر مقایسه تاثیرات پیش داروی کلونیدین با دکسترو متورفان خوراکی بر روی تغییرات همودینامیک ناشی از بستن تورنیکه حین عمل جراحی ارتوپدی در اندام تحتانی تحت بیهوشی عمومی می باشد.

    مواد و روش ها: این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی بر روی 75 بیماران انجام شد. نمونه ها به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: گروه دکسترومتورفان (تعداد نمونه 25 عدد و دوز دارو 3 میکروگرم بر کیلوگرم خوراکی) و گروه کنترل (تعداد نمونه 25 عدد با دارونمای خوراکی). دکسترومتورفان، کلونیدین و دارونمای خوراکی 90 دقیقه قبل از القاء بیهوشی داده شد. فشار خون شریانی و ضربان قلب طی زمان های پایه صفر، 30، 45 و 60 دقیقه پس از شروع باد کردن تورنیکه و نیز قبل و 20 دقیقه بعد از خالی شدن تورنیکه کنترل شد.

    یافته ها: فشار خون سیستول، دیاستول و متوسط شریانی به طور معنی دار در گروه کلونیدین نسبت به گروه کنترل 45 و 60 دقیقه بعد از باد کردن تورنیکه و قبل از خالی کردن تورنیکه پایین تر بود (0.05p<). 20 دقیقه بعد از خالی کردن تورنیکه، فشار خون دیاستولی و متوسط شریانی در گروه کنترل هنوز افزایش داشت و به طور معنی دار نسبت به گروه کلونیدین بالاتر بود (0.05p<).

    نتیجه گیری: استفاده از پیش داروی کلونیدین خوراکی نسبت به دکسترومتورفان خوراکی قبل از عمل جراحی در پیش گیری از افزایش فشار خون سیستمیک حین بستن تورنیکه تحت بیهوشی عمومی موثرتر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها