• اثر لیزر کم توان در درمان نقاط ماشه ای میوفاسیال عضلات ذوزنقه ای

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 534
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: عضلات یکی از علل ایجاد کننده درد در بدن انسان می باشند. بافت های عضلانی بیشتر از اعضاء دیگر مستعد پارگی های کوچک در طول فعالیت های روزانه هستند و سبب درد می شوند. در میان انواع دردهای عضلانی، نقاط ماشه ای میوفاسیال بسیار شایع می باشند. هدف از این مطالعه بررسی اثر لیزر کم توان در درمان نقاط ماشه ای میوفاسیال عضلات ذوزنقه ای بود.

    مواد و روش ها: این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی دوسوکور با استفاده از روش نمونه گیری متوالی به مدت 14 ماه از پانزدهم خرداد 86 تا پانزدهم مراد87 در درمانگاه فاطمیه (س) رفسنجان انجام گرفت. 60 بیمار مبتلا به نقاط ماشه ای میوفاسیال عضلات ذوزنقه ای به طور تصادفی به دو گروه 30 نفری تقسیم گردیدند. روش های درمان شامل لیزر کم توان و پلاسبو بود. ارزیابی شدت درد، بهبود حرکات، کاهش درد انتشاری، باند سفت عضلانی و کاهش حساسیت در طول باند سفت در جلسه اول، پنجم ، دهم و 10 روز پس از پایان درمان انجام گرفت. شدت درد از طریق مقیاس آنالوگ مشاهده ای بررسی گردید.

    یافته ها: نتایج این مطالعه نشان می دهد لیزر کم توان در کاهش درد موضعی نقاط ماشه ای میوفاسیال موثرتر از روش پلاسبو می باشد (0.0001p<). آزمون مجذور کای در جلسه دهم نشان داد که لیزر در مقایسه با روش پلاسبو، برای برطرف نمودن باند سفت عضلانی، کاهش درد انتشاری، بهبود حرکات و کاهش حساسیت در طول باند سفت موثرتر از روش پلاسبو بوده است (0.0001p<).

    نتیجه گیری: از یافته های این مطالعه می توان نتیجه گرفت که لیزر کم توان در طی 10جلسه می تواند در کاهش شدت درد موضعی، برطرف نمودن باند سفت عضلانی، کاهش درد انتشاری، بهبود حرکات و کاهش حساسیت در طول باند سفت نقاط ماشه ای میوفاسیال موثر باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها