• بررسی و ارتباط پارامترهای هماتولوژِیک و سندرم متابولیک در یک جمعیت ایرانی- برنامه قلب سالم اصفهان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 489
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: سندرم متابولیک به عنوان یکی از عوامل خطر شناخته شده بیماری قلبی-عروقی مطرح است. ارتباط بین تعداد گلبول های سفید و قرمز با این سندرم نامشخص است، گرچه ارتباط بین مقاومت به انسولین و این فاکتورها خونی در بعضی مطالعات مشخص است. هدف مطالعه موجود بررسی همزمانی اختلال پارامترهای خونی با سندرم متابولیک است.

    مواد و روش ها:در این مطالعه توصیفی 11974 نفر فرد بالای 19 سال در سه شهر اصفهان، نجف آباد و اراک در مناطق شهری و روستایی در قالب برنامه قلب سالم اصفهان مورد بررسی قرار گرفتند. ابتدا این افراد مورد پرسش گری اطلاعات دموگرافیک شامل سن، جنس، سابقه بمیاری ها و مصرف دارو قرار گرفتند. سپس فشار خون و دور کمر این افراد در شرایط استاندارد توسط پزشکان دور دیده اندازه گیری شد. فشار خون در دو نوبتتوسط فشارسنج استاندارد اندازه گیری شد و میانگین این دو محاسبه شد. از تمامی افراد نمونه خون ناشتا بعد از 14-12 ساعت گرفته، تعداد گلبول های سفید و قرمز اندازه گیری شد. میزان تری گلیسرید، قند خون ناشتا و کلسترول با چگالی بالا نیز بررسی شد. تمامی افراد از جهت وجود سندرم متابولیک و طبق تعریف atp iii ارزیابی شدند. داده ها در نرم افزار spss-11 وارد شد و با آزمون های آماری t مستقل و همبستگی اکسپیرمن مورد پردازش قرار گرفتند.

    یافته ها: زنان و مردان مورد مطالعه به ترتیب 6132 (51%) و 5842 (49%) نفر با میانگین سنی 3.8± 35.6 و 3.2±35.7 بودند. شیوع سندرم متابولیک در مردان 10.6%، در زنان 35% و در کل 23.1% بود. میزان گلبول های سفید و قرمز در هر کدام از اجزاء سندرم متابولیک نسبت به افرادی که این اختلالات را نداشتند به طور معنی داری بالاتر بود (0.01(p<. ارتباط بین هر کدام از اجزاء سندرم متابولیک با گلبول های سفید و قرمز معنی دار بود به جز پرفشاری خون که ارتباط معنی داری نداشت. قوی ترین ارتباط بین گلبول های قرمزبا کلسترول با چگالی بالا (0.001p<، 0.245-=r) و بین گلبول های سفید و تری گلیسرید (0.001p<؛ 0.195r=) وجود داشت.

    نتیجه گیری: طبق این بررسی افزایش تعدادگلبول های سفید و قرمز در سندرم متابولیک مشاهده شد و بنابراین با کمک مطالعات وسیع تر شاید بتوان از این پارامترهای خونی گرچه در محدوده نرمال باشند، به همراه سایر اجزاء سندرم متابولیک جهت شناسایی افراد با خطر بالا استفاده نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها