• مروری بر مرور همتایان سر دبیری

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 510
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

     

    زمینه و هدف: مرور همتایان سر دبیری نقش بسیار مهمی در انتشار مقالات علمی ایفا می نماید. همتایان یا داوران، دانشمندانی هستند که در خصوص موضوع مقاله از تبحرو تخصص لازم برخوردار بوده و فارغ از هر گونه تعارض در منافع و بدون چشمداشت مادی، بخشی از وقت گران بهای خود را به ارزشیابی نقادانه مقاله تحت داوری خود اختصاص می دهند. هدف از انجام این مطالعه، شناخت نکات مهم در فرآیند مرور همتایان سردبیری است.

    مواد و روش ها: برای انجام این مطالعه مروری، موتور جستجوی پاب مد http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed)) با واژگان «editorial peer review» و موتور جستجوی پایگاه اطلاعات علمی وابسته به جهاد دانشگاهی (http://www.sid.ir/fa/index.asp) با واژگان «مرور همتایان سردبیری» مورد بررسی قرار گرفتند. در مرحله بعد، با تغییر در شیوه جستجو و با بهره گیری از منابع مورد استفاده در مقالات به دست آمده، مرتبط ترین و به روزترین ماخذ، مطالعه گردیدند.

    بحث: بر اساس مقالات به دست آمده، ضمن تعریف دقیق فرآیند مرور همتایان به تاریخچه این فرآیند پرداخته و سپس شیوه های گوناگون مرور همتایان سردبیری مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه به خطاها متداول در داوری و نیز به مهم ترین مسئولیت های همتایان در قبال داوری یک مقاله اشاره گردیده است.

    نتیجه گیری:داوری مقالات یک وظیفه اخلاقی برای دانشمندان است که بایستی به عنوان یک افتخار و نه یک بار اضافی قلمداد گردد. در صورت قبول انجام داوری، دانشمندان باید این امر را به بهترین شیوه ممکن انجام داده و نه تنها به سردبیر مجله جهت اتخاذ تصمیم مقتضی پیرامون سرنوشت مقاله یاری رسانند بلکه با ارائه پیشنهادهای سازنده به نویسندگان نیز به بهبود کیفیت مقاله کمک نمایند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها