• بررسی عوامل خطرساز و محافظت کننده در بیماران پارکینسونی مراجعه کننده به درمانگاه اعصاب دانشگاه علوم پزشکی خراسان جنوبی در سال های 1382-1381

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 400
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: عوامل شخصی و محیطی در ایجاد و پیش گیری از بیماری پارکینسون تاثیر گذارند. در مطالعه حاضر برخی از این عوامل از قبیل جنس، سابقه خانوادگی بیماری پارکینسون، شغل کشاورزی تحصیلات، سابقه ضربه به سر، مصرف سیگار، مصرف آب چاه، مصرف زیاد دانه های روغنی، تماس با حشره کش ها و سموم نباتی بررسی می شوند.

    مواد و روش ها: در این مطالعه موردی- شاهدی 100 بیمار پارکیسنونی و 200 فرد غیر پارکینسونی هم سن مراجعه کننده به درمانگاه اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در خراسان جنوبی در سال های 1382-1381 بررسی شده اند. تشخیص بیماری پارکینسون توسط متخصص بیماری های مغز و اعصاب بوده و عوامل شخصی و محیطی بیان شده فوق در پرسش نامه ثبت شدند. از آزمون های فیشر و مربع کای برای تحلیل آماری استفاده شد.

    یافته ها: 68% بیماران پارکینسونی و 53% گروه شاهد مرد بودند. سابقه خانوادگی بیماری پارکینسون (0.012=p)، شغل کشاورزی (0.012(p=، باسوادی (0.03(p=، استرس (0.013(p و مصرف آب چاه 0.021p= به طور معنی داری درگروه پارکینسونی بیشتر بود. استعمال دخانیات (0.007(p و مصرف زیاد دانه های روغنی (0.001(p= به طور معنی داری در گروه شاهد بیشتر بود. فراوانی نسبی تماس با حشره کش ها و سموم نباتی و هم چنین سابقه ضربه به سر در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت.

    نتیجه گیری: سابقه خانوادگی بیماری پارکینسون، شغل کشاورزی، باسوادی، استرس و مصرف آب چاه به عنوان عوامل خطرساز بیماری پارکینسون مطرح است. مصرف سیگار و دانه های روغنی می تواند عوامل محافظت کننده در مقابل بیماری پارکینسون باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم