• تاثیر حذف موکوس سرویکس به وسیله سرنگ انسولین بر وقوع حاملگی در روش های کمک باروری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 447
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

     

    سابقه و هدف: یکی از عوامل دخیل در موفقیت انتقال جنین حذف موکوس دهانه رحم است. بررسی ها نشان می دهد میزان حاملگی در زنان با کشت مثبت ترشحات سرویکس بسیار کمتر از میزان حاملگی در زنان با موکوس عاری از باکتری می باشد، هم چنین وجود خون یا موکوس آلودهدر نوک کاتتر انتقال جنین، منجر به آسیب دیدگی جنین و جایگزین نامناسب در رحم می گردد. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی تاثیر حذف موکوس بر نتیجه انتقال جنین بود.

    مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی از بین 340 زن که جهت انجام ivf یا icsi به مرکز تحقیقاتی درمانی ناباروری یزد و بیمارستان مادر مراجعه کردند، برای 170 زن (گروه a یا گروه مورد) تخلیه موکوس سرویکس به وسیله سرنگ انسولین انجام شد و این ها از نظر نتیجه حاملگی با 170زن (گروه b یا گروه شاهد) که موکوس سرویکس آن ها فقط به وسیله سواب پنبه ای پاک شده بود، مقایسه شدند. تحریک تخمدان در دوگروه به روش پروتکل دراز مدت بوده است. نتیجه حاملگی به صورت تیتراژ مثبت β-hcg، 14 روز پس از انتقال جنین در دو گروه داده ها جمع آوری گردیدند. سپس اطلاعات با استفاده از آزمون های امار مجذوی کای و آزمون t تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: دو گروه از نظر میانگین سن زن و مرد و طول مدت و علت نازایی تفاوت معنی داری نداشتند میانگین سن مرد در گروه a، 5.2±35.26 سال و در گروه b، 35.13±5.4 سال و میانگین سن زن نیز در گروه 29.8±5.3 ,a سال و در گروه 30.2±5.4 , b سال بود. میانگین تعداد فولیکول در گروه a، 11.2 ودر گروه b، 10.7، میانگین تعداد اووسیت در گروه a، 7.1 و در گروه b، 6.7 میانگین تعداد جنین در هر دو گروه 3.2 بود که در هیچ یک از موارد فوق تفاوت معنی داری بین دو گروه و جود نداشت. از نظر علت نازایی و روش انجام کار آزمایشگاهی نیز دو گروه تفاوت معنی داری نداشتند. اگرچه در گروه a میزان حاملگی بیش از گروه b بدست آمد (26.9 درصد در مقابل 19.2 درصد) اما از لحاظ آماری معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: در این مطالعه تخلیه کامل موکوس دهانه رحم با استفاده از سرنگ انسولین با افزایش میزان حاملگی همراه بود، که می تواند از لحاظ بالینی دارای ارزش باشد. این موضوع به وسیله مطالعات دیگر هم مورد تایید قرار گرفته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها