• کارایی روش برش انجمادی در تشخیص ماهیت ندول های تیروئیدی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 439
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: مطالعه بافت تیروئید در حین عمل جراحی توسط آسیب شناسان به روش تهیه برش انجمادی (fs) انجام می شود و این کار علاوه بر افتراق بین توده های خوش خیم و بدخیم می تواند از گسترس بی مورد عمل جراحی و یا از انجام عمل جراحی مجدد جلوگیری کند، در دو دهه گذشته بتدریج از نقش آن در تعیین ماهیت ندول های تیروئید کاسته شده است و استفاده از آسپیراسیون با سوزن نازک (fna) جایگزین آن گردیده است، هدف از این مطالعه بررسی کارآیی و نقش این روش در تشخیص صحیح ماهیت ندول های تیروئیدی و مقایسه آن با مطالعات دیگر بود.

    مواد و روش ها: در این مطالعه گذشته نگر تعداد 84 نفر (67 زن و 17 مرد) از بیماران مورد مطالعه قرار گرفتند که به دلیل داشتن ندول های تیروئیدی تحت عمل جراحی تیروئید کتومی قرار گرفته و در حین عمل جراحی نمونه تیروئید آن ها به روش بافت شناسی انجمادی مورد مطالعه قرار گرفت. میانگین سن این بیماران 36 سال (حداقل 15 و حداکثر 70 سال) بود.

    یافته ها: بر اساس گزارش آسیب شناسی نهایی در این بیماران 12 مورد (14.3 درصد) سرطان تیروئید و 72 مورد (85.7 درصد) به انواع بیماری های خوش خیم تیروئید مبتلا بودند و شیوع بدخیمی در بین مردان 29.4 درصد و در بین زنان 10.4 درصد بود. با مقایسه گزارش برش انجمادی (fs) با نتایج آسیب شناسی نهائی، تعداد 4 مورد (4.7 درصد) از گزارشات نادرست (2 مورد مثبت کاذب و 2 مورد کاذب)،و بقیه 80 مورد (95.3 درصد) از گزارشات صحیح بودند. میزان حساسیت و اختصاصی بودن این روش بترتیب 83% و 98%، ارزش اخباری مثبت (p.p.v) و ارزش اخباری منفی (n.p.v) این روش به ترتیب 83% و 98% بود.

    نتیجه گیری: استفاده از برش انجمادی به عنوان ابزاری دقیق در تعیین موارد مشکوک یا مبهم (fna) توصیه می شود به طوری که از گسترش بی مورد عمل و صرف هزینه و وقت اضافی یا انجام عمل جراحی مجدد جلوگیری می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها