• تاثیر افزودن کتامین به داروی القای بی هوشی بر پاسخ قلبی عروقی به لوله گذاری تراشه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 337
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: القاء بیهوشی و لوله گذاری تراشه باعث ایجاد تغییرات قلبی- عروقی می گردد. تاکنون چندین روش برای کنترل این تغییرات پیشنهاد شده است. این مطالعه جهت بررسی پایداری همودینامیکی در طی القاء بیهوشی و لوله گذاری تراشه پس از افزودن کتامین به داروهای القاء بیهوشی انجام شد.

    مواد و روش ها: 60 بیمار بزرگسال در این کارآزمایی بالینی تصادفی شده به سه گروه مساوی تقسیم شدند: گروه اول تیوپنتال (4 میلی گرم بر کیلوگرم) + فنتانیل (3 میکروگرم بر کیلوگرم)، گروه دوم، تیوپنتال (4 میلی گرم بر کیلوگرم) + کتامین (0.1 میلی گرم بر کیلوگرم) به طور وریدی جهت القاء بیهوشی دریافت کردند. پاسخ همودینامیکی با ارزیابی تغییرات فشار خون و ضربان قلب بلافاصله قبل از لارنگوسکوپی و 1،3، 5و10 دقیقه بعد از آن ثبت شد.

    یافته ها: تغییرات فشار خون و ضربان قلب در طی القاء بیهوشی در گروه تیوپنتال- کتامین بیشتر از گروه تیوپنتال- فنتانیل و تیوپنتال- فنتانیل- کتامین بود (0.009(p=. پس از لارنگوسکوپی فشار خون در گروه تیوپنتال- کتامین و تیوپنتال- فنتانیل نسبت به گروه تیوپنتال- فنتانیل- کتامین به طور معنی داری (0.027(p= بیشتر بود (گروه تیوپنتال کتامین < گروه تیوپنتال- فنتانیل< گروه تیوپنتال- فنتانیل- کتامین). ضربان قلب پس از لارنگوسکوپی در گروه تیوپنتال- کتامین در مقایسه با گروه تیوپنتال- فنتانیل و تیوپنتال- فنتانیل- کتامین به طور معنی داری بالاتر (0.013(p= بود (گروه تیوپنتال کتامین < گروه تیوپنتال- فنتانیل< گروه تیوپنتال- فنتانیل- کتامین). در گروه تیوپنتال- فنتانیل- کتامین بعد از لارنگوسکوپی نسبت به قبل از لوله گذاری فشار خون و ضربان قلب بدون تغییر ماند.

    نتیجه گیری: تیوپنتال اضافه شده به فنتانیل و کتامین باعث کاهش بیشتری در ناپایداری همودینامیکی حین القاء بیهوشی و لوله گذاری تراشه نسبت به تیوپنتال اضافه شده به فنتانیل یا کتامین شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها