• تغییرات فشار خون و شاخص های نوار قلب در مردان ساکن حوالی معدن سرب فیض آباد راور

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 376
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: مسمومیت ناشی از سرب یکی از مشکلات سلامت عمومی بشر می باشد، زیرا که تغییر اندک حتی به میزان 10 میکروگرم بر میلی لیتر در غلظت سرب در خون می تواند منجر به ضایعات قابل توجهی در فعالیت های قلبی عروقی، اختلالات تشخیصی و رفتاری گردد. هدف از این تحقیق، مشخص کردن میزان اثرات آلودگی به سرب بر عملکرد قلبی عروقی افراد ساکن در حوالی معدن سرب فیض آباد می باشد.

    مواد و روش ها: در مرحله اول تحقیق، غلظت سرب در آب و گیاهان منطقه مورد مطالعه تعیین شد و بر اساس یافته های این مرحله که نشان می دادند غلظت سرب در آب و گیاهان منطقه بالاتر از نرمال است، فرض شد که سرب موجود در منطقه می تواند وارد چرخه بیولوژیک گردد سی مرد (سال 5±26) که در منطقه آلوده زندگی می کردند، به وسیله پرسش نامه به عنوان گروه آزمون انتخاب شدند. سپس اقدام به جمع آوری نمونه خون و تهیه نوار قلب از آن هاشد و در پایان نتایج با افراد مشابه که در معرض سرب بالا نبودند (گروه کنترل) مقایسه گردید.

    یافته ها: نتایج حاکی از بالا بودن غلظت سرب در نمونه های آب، گیاه و خون افراد بود. فشار خون سیستولی، دیاستولی و ضربان قلب به صورت معنی دار در افراد گروه آزمونی بالاتر بود (0.05p<) ولی شاخص های نوار قلب از جمله فاصله pq، قطعه st، قطعه tp زاویه قلب و ولتاژ موج r تغییرات معنی داری نشان ندادند.

    نتیجه گیری: نتایج نشان می دهند که ترکیبات سرب در نزدیکی منطقه مورد مطالعه در حوالی معدن می توانند وارد چرخه زیستی شوند و بدین طریق توسط موجودات زنده از جمله انسان جذب شوند. و غلظت افزایش یافته سرب در انسان می تواند سیستم قلبی عروقی از جمله فشار خون و ضربان قلب را متاثر سازد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها