• عوامل مرتبط با اختلال خواب در بیماران بستری بخش های داخلی و جراحی مرکز آموزشی درمانی حضرت علی بن ابیطالب (ع) دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (1382)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 355
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: همواره از خواب به عنوان یکی از اساسی ترین نیازهای بشر یاد شده است و نیاز یک بیمار به خواب بیش از فرد سالم است نتایج مطالعات اخیر حاکی است که بیماری و بستری شدن در بیمارستان، ارتباط تنگاتنگی با اختلال خواب دارد. در این پژوهش سعی شده عوامل مرتبط با اختلال خواب در بیماران بستری در بخش های داخلی و جراحی مرکز آموزشی درمانی حضرت علی ابن ابیطالب (ع) دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مورد ارزیابی قرار گیرد.

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی، از طریق پرسش نامه پژوهشگر ساخته انجام گرفت. تعداد نمونه با بهره گیری از فرمول تعیین حجم با احتمال 80% شیوع اختلال خواب برابر 248 نفر تعیین شد و سعی گردید به روش نمونه گیری متوالی و به تعداد مساوی از بخش های داخلی و جراحی انتخاب گردند اطلاعات پس از جمع آوری به صورت آمار توصیفی بیان وبرای تعیین ارتباط مشخصات دموگرافیک و نوع بخش با دیدگاه بیماران، از آزمون تی و آنالیز واریانس استفاده گردید.

    یافته ها: از تعداد کل نمونه ها، 51.2% را مرد و 48.8% را زن تشکیل داد بیش ترین گروه سنی را افراد کمتر از 25 سال تشکیل می دادند (33.9%). از نظر تغییر کیفیت خواب، 49.1% نمونه ها اظهار داشتند که کیفیت خواب آن ها کاهش داشته است. در مقایسه بین عوامل موثر بر اختلال خواب، اختلاف معنی دار وجود داشت به طوری که بیش ترین نقش را عوامل فردی، بعد عوامل محیطی و در آخر عوامل مراقبتی به خود اختصاص دادند (0.001p<). در بین عوامل فردی موثر بر اختلال خواب، بیش ترین عامل را درد و ناراحتی تشکیل داد و در بین عوامل محیطی، بیش ترین نقش مربوط به صدای آه و ناله بیماران، تشک بیمارستان، حرارت اتاق و صدای حرکت وسایل بیمارستان بود و بالاخره در بین عوامل مراقبتی بیش ترین نقش را بیدار ماندن برای دریافت دارو و یا داشتن سرم به خود اختصاص دادند.

    نتیجه گیری: با عنایت به این که نیمی از بیماران مورد مطالعه از اختلال خواب طی مدت بستری در بیمارستان شاکی بودند و باتوجه به نظرات آن ها در مورد عوامل موثر بر اختلال خواب، اجرای اقدامات لازم در جهت کنترل و یا رفع عوامل مورد نظر پیشنهاد می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها