• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 705
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: جنسیت نوزاد می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله استرس بلایای طبیعی مانند زلزله قرار گیرد. این تحقیق با هدف تعیین نسبت جنسی و نتایج بارداری پس از زلزله بم انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مورد- شاهدی مبتنی بر تاثیر مداخله طبیعی زلزله در دو بخش طراحی شده است. گروه مورد در هر دو بخش شامل 301 موالید زنده از 9 ماه بعد از زلزله در زایشگاه بم می باشد. گروه شاهد بخش اول شامل موالید زنده در زمان مشابه سال قبل از زلزله، با هدف تعیین تاثیر زلزله بر نسبت جنسی انتخاب گردید. گروه شاهد در بخش دوم به علت نابود شدن مدارک زایشگاه مهدیه در زلزله، از بین زائوهای مراجعه کننده به بیمارستان افضلی پور کرمان با رعایت جور بودن (matching) با هدف تعیین تاثیر زلزله بر نتایج بارداری انتخاب شد. اطلاعات در هر دو بخش با استفاده از آزمون های مجذور کای و t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: بعد از زلزله، نسبت جنسی 1.31 برابر افزایش داشته است که اختلاف معنی دار می باشد (0.001p<، 1.31(or= در حالی که وزن کم هنگام تولد و نمره آپگار پایین، تفاوت معنی داری نشان نداد. زایمان زودرس در گروه مورد 2.96 برابر گروه شاهدافزایش نشان داد (0.014p=، 2.96=or) که از نظر آماری اختلاف معنی دار بود.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه برخلاف انتظار نشان می دهد که زلزله باعث افزایش نسبت جنسی شده و بر روی وزن هنگام تولد و نمره آپگار نیز تاثیری نداشته است. از آن جایی که زلزله شدید بم باعث تغییرات جمعیتی، رفتاری، محیطی و اجتماعی شده است به نظر می رسد بایستی تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام گیرد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها