• مقایسه اثرات دگزامتازون موضعی و داخل وریدی بر ادم و تریسموس به دنبال جراحی مولرهای سوم نهفته فک پایین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 375
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: ادم وتریسموس از عوارض شایع بعد از عمل جراحی دندان های نهفته است. هدف از مطالعه حاضر مقایسه اثرات دگزامتازون موضعی و داخل وریدی بر ادم و تریسموس به دنبال جراحی بافت سخت دندان های مولار سوم نهفته فک پایین می باشد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی 20 نفر به طور تصادفی انتخاب و به دوگروه 10 نفره تقسیم شدند. خارج کردن مولرهای سوم نهفته دو طرفه فک پایین تحت بی حسی انجام پذیرفت. گروه الف، 8 میلی گرم دگزامتازون وریدی و گروب ب، 4 میلی گرم دگزامتازون اینفیلتره موضعی برای هر طرف فک دریافت کردند. ادم ایجاد شده به وسیله متر نواری و سونوگرافی و تریسموس با اندازه گیری فاصله بین انسیزالی در حالت دهان باز، قبل و بعد از عمل به وسیله خط کش مدرج سنجیده شدند. داده ها به وسیله آزمون های آماری mann-wittney و wilcoxon تجزیه و تحلیل گردیدند.

    یافته ها: روش های سونوگرافی و متر نواری (روش الف)نشان دادند که دگزامتازون موضعی به طور معهنی داری از دگزامتازون وریدی در کاهش ادم بعد ازجراحی اثر بخش تر می باشد (0.012(p=، تفاوت اثربخشی بین دگزامتازون موضعی و وریدی بر روی تریسموس از لحاظ آماری معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: نتایج نشان داد که استفاده از دگزامتازون موضعی یک راهبرد درمانی اثربخش در کاهش ادم بعد از جراحی دندان های مولر سوم فک پایین می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم