• تعیین دقت سونوگرافی و قانون نیگل در تخمین زمان زایمان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 1060
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: تعیین سن حاملگی و تخمین زمان زایمان از فاکتورهای مهم در مراقبت دوران حاملگی است. قانون نیگل یک روش معمولی برای تعیین سن حاملگی و تخمین زمان زایمان (edc) بر پایه lmp است که یک سال و هفت روز اضافه و 3 ماه کم می شود. امروزه سونوگرافی یکی از روش های معمول جهت تخمین تاریخ زایمان و سن حاملگی است. هدف ما از این مطالعه تعیین کردن دقت قانون نیگل و سونوگرافی جهت تخمین زمان زایمان می باشد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه ارزیابی آزمون تشخیصی، 260 زن باردار که جهت مراقبت دوران حاملگی به بیمارستان های شهید صدوقی یزد و مادر مراجعه کرده بودند، با یک توزیع مساوی در سه ماهه دوم و سوم، موارد مورد مطالعه قرار گرفتند و edc آن ها بر اساس قانون نیگل و سونوگرافی به روش bpd و fl تخمین و با زمان واقعی زایمان مقایسه شد.

    یافته ها: اختلاف بین edc بر اساس قانون نیگل و زمان واقعی زایمان 5- تا 8+ روز بود. این اختلاف، زمانی که edc بر اساس سونوگرافی بود به 1- تا 18+ روز تغییر کرد.در سه ماهه دوم، میانگین به دست آمده برای قانون نیگل 2.21 روز و از طریق سونوگرافی 4.32 روز بود. در سه ماهه سوم، اعداد به دست آمده از طریق قانون نیگل 2.42 روز و با روش سونوگرافی 9.20 روز با زمان و اقعی زایمان اختلاف داشت.

    نتیجه گیری: نتایج به دست آمده بیانگر این مطلب است که قانون نیگل جهت تخمین زمان زایمان، دقت بیشتری نسبت به سونوگرافی داشته و دقت هر دو روش به ویژه سونوگرافی با افزایش سن حاملگی کاهش می یابد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها