• ارزیابی وضعیت های کاری و شیوع اختلالات عضلانی- اسکلتی در بین کارکنان فروشگاه های زنجیره ای خواروبار فروشی شهرستان قزوین در سال 1387 و ارایه راهکارهای کنترلی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 413
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: انجام کار به روش غیر اصولی توسط فروشندگان کالا، موجب شده تا این شغل در رتبه دوازدهم علل ایجاد کننده اختلالات عضلانی- اسکلتی در نواحی گردن، پشت و اندام های فوقانی قرار گیرد. هدف مطالعه حاضر، ارزیابی وضعیت های کاری پرسنل و بررسی شیوع اختلالات عضلانی- اسکلتی در بین کارکنان فروشگاه های زنجیره ای خوارو بار فروشی می باشد.

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی بر روی 31 نفر از کارکنان شاغل در بخش های مختلف فروشگاه های زنجیره ای خواروبار فروشی شهرستان قزوین در سال 1387 انجام شد. جهت بررسی وضعیت های بدنی کارکنان از روش rapid upper limb assessment(rula) استفاده گردید. نمره rula از نمره 1 (وضعیت مطلوب) تا نمره 7 (بدترین وضعیت) را شامل می شود.

    یافته ها: نتایج بررسی وضعیت های کاری نشان داد که 26.7% از کارکنان زن و مرد، نمره 7 راکسب نموده اند. هم چنین 33.3% از مردان درد تنه (کمر)، 38.5% از زنان درد گردن و 34.6% درد بازو راگزارش نمودند. یافته ها نشان داد اختلاف بین نمرات کسب شده از روش rula برای هر قسمت از بدن و درد خود گزارش شده در نواحی بازو و گردن زنان معنی دار می باشد.

    نتیجه گیری: با توجه به این که بیشتر ناراحتی های گزارش شده مربوط به نواحی گردن، کمر و شانه بوده است، تنظیم ایستگاه کاری به منظور جلوگیری از خمش گردن به سمت جلو یا عقب، استفاده از صندلی های حمایت کننده کمر و استفاده از اسکن اتوماتیک، نقش موثری در کاهش ناراحتی های فوق دارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها