• ارزیابی سندروم x شکننده در مبتلایان به عقب ماندگی ذهنی خفیف در شهرستان رفسنجان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 572
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: سندرم x شکننده (fxs) عامل اصلی عقب ماندگی ذهنی ارثی در انسان به شمار می رود. افراد با درجات متفاوتی از عقب ماندگی ذهنی، گوش های بلند، پیشانی و چانه جلو آمده بیضه های بزرگ، جمجمه بزرگ و چاقی مشخص می گردند. این سندرم همراه با یک شکستگی در انتهای بازوی کروموزوم x (27.3 xq) می باشد که در گسترش های متافازی لنفوسیت های کشت شده افراد مبتلا در محیط کشت اختصاصی قابل مشاهده است. فراوانی این سندرم در نژادهای مختلف انسان بین یک در هزار و پانصد برای مردان و یک درد و هزار و پانصد برای زنان گزارش شده است. هدف از این مطالعه تعیین میزان فراوانیfxs در افراد عقب مانده ذهنی خفیف مدرسه استثنایی زهره شمسایی رفسنجان بود.

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی که بر روی تعداد 52 نفر عقب مانده ذهنی خفیف (بهره هوشی بین 55 تا 75) که از نظر کلینیکی مشکوک به سندروم x شکننده بودند با روش های سیتوژنتیکی مورد غربالگری قرار گرفتند. پس از تهیه نمونه خون بیماران، کشت لنفوسیت ها در محیط کشت اختصاصی انجام و با روش g-banding کاریوتایپ هر فرد تهیه گردید و برای تجزیه و تحلیل آن از آزمون آماری فیشر استفاده شد.

    یافته ها: افرادبا میانگین سنی 12.7 (17-7) سال ب شامل 37 پسر (71.2%) و 15 دختر (28.8%) بودند میانگین بهره هوشی (iq) در این افراد 61.3 (74-55) تعیین گردیده بود. نتایج ما حاکی است 8.1% افراد مذکر و 6.6% افراد مونث و به طور کلی 7.7% افراد مورد مطالعه شکستگی کروموزوم x در ناحیه 27.3xq داشتند.

    نتیجه گیری: فراوانی موارد مثبت x شکننده در این مطالعه برابر با فراواین به دست آمده در دیگر مطالعات مشابه که روی افراد مشکوک به fxs(با عقب ماندگی ذهنی خفیف) انجام شده است می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها