• تاثیر عصاره دانه گرده خرما بر غلظت سرمی استروژن، پروژسترون و گنادوتروپین در موش های صحرایی ماده بالغ

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 553
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: گیاهان دارویی در طول تاریخ پزشکی اهمیت زیادی داشته اند که یکی از این گیاهان، نخل خرما از گونه phoneix dactylifera و از تیره پالماسه است. دانه گرده خرما دارای 5 ترکیب شیمیایی می باشد که چهار ترکیب آن فعالیت بیولوژیکی دارند. هدف از تحقیق حاضر، تعیین اثرات عصاره دانه گرده خرما بر غلظت سرمی هورمون های استروژن، پروژسترون و گنادوتروپین در موش های ماده بود.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی، 40 سر موش صحرایی ماده نژاد ویستار که از محل خانه حیوانات دانشگاه ازاد اسلامی واحد کازرون تهیه شده بودند، به 5 گروه 8 تایی تقسیم شدند. جهت هم سیکل سازی موش ها از هورمون های جنسی استفاده شد. عصاره دانه گرده خرما به صورت صفاقی به مدت 14 روز به گروه های تجربی در اندازه های 100، 200 و 400 میلی گرم بر کیلوگرم تزریق شد. گروه کنترل هیچ عصاره ای دریافت نکرد و گروه حلال فقط حلال دارو دریافت نمود. نمونه های خونی در پایان روز 14 تهیه و غلظت هورمون های fsh, lh استروژن و پروژسترون اندازه گیری شد. برای مقایسه میانگین ها از آزمون آماری anova و سپس آزمون توکی استفاده شد. 0.05p< اختلاف معنی دار در نظر گرفته شد.

    یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که غلظت سرمی هورمون های fsh, lh در گروه های تجربی دریافت کننده مقادیر مختلف دارو نسبت به گروه کنترل اختلاف معنی داری را نشان نمی دهد. تجویز عصاره با مقادیر 200 و 400 میلی گرم بر کیلوگرم، غلظت هورمون های استروژن و پروژسترون را افزایش داد (0.05p<).

    نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش، دانه گرده خرما غلظت استروژن و پروژسترون را به طور معنی داری افزایش داده اما بر میزان گنادوتروپین ها بی تاثیر بوده است. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها