• میزان کلسیم دریافتی و آزمون سنجش تراکم استخوانی در بیماران مراجعه کننده به مرکز آزمون سنجش تراکم استخوان شیراز (1382)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 513
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: پوکی استخوان نوعی بیماری متابولیکی استخوان است که با توده استخوانی اندک و بر هم ریختگی ریز ساختارهای بافت استخوانی همراه بوده و در نهایت به افزایش شکستگی آن منجر می گردد. هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین کلسیم دریافتی و آزمون سنجش تراکم استخوانی است.

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی بر روی 250 فرد مراجعه کننده به بخش آزمون سنجش تراکم استخوانی شیراز که سابقه بیماری های متابولیکی و مصرف استرویید نداشته و از نظر عواملی مانند سن، جنس، شاخص توده بدن و مصرف هورمون های جایگزین یکسان سازی شده بودند، از طریق نمونه گیری (مبتنی بر هدف) انجام گرفت. ابزار گرد آوری داده ها در این پژوهش پرسش نامه دو قسمتی حاوی اطلاعات دموگرافیک و جدول ترکیبی مواد غذایی شامل مقدار کلسیم مصرفی 24 ساعته بود و سپس ارتباط بین آزمون سنجش تراکم استخوانی ناحیه هیپ ولومبوساکرال و میزان کلسیم مصرفی روزانه این افراد مورد بررسی قرار گرفت. میزان مطلوب کلسیم مصرفی روزانه 1200 میلی گرم و آزمون سنجش تراکم استخوانی مطابق با استانداردهای جهانی میزان t کمتر از یک انحراف معیار نسبت به حداکثر سنجش فرد بالغ به عنوان استئوپنی و نمره کمتراز 2.5 انحراف معیار به عنوان پوکی استخوان در نظر گرفته شد. داده ها با آزمون های x2، من- ویتنی وکراسکال- والیس مورد تجزیه آماری قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که با وجود این که 56.4% افراد در دوره پس از یائسگی قرار داشتند، اما میزان کلسیم مصرفی آن ها در 89.3% موارد کمتر از 1200میلی گرم در روز بود. ارتباط معنی داری (0.02(p= بین میزان کلسیم دریافتی و شغل زنان وجود داشت به طوری که در زنان خانه دار میزان کلسیم روزانه مصرفی کمتر بود. هم چنین بر اساس نتایج مشخص شد که ارتباط آماری معنی دار (0.05(p< بین مصرف کلسیم و آزمون سنجش تراکم استخوانی ناحیه هیپ و لومبوساکرال وجود داشت، بدین معنی که در افراد دارای رژیم نامناسب کلسیم میزان استئوپنی و پوکی استخوان بیشتر بود.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از این مطالعه و نظر به این که مصرف کلسیم تاثیر قابل توجهی بر تراکم استخوانی افراد دارد پیشنهاد می شود تا اطلاع رسانی و آموزش مناسب و و سیع در سطح جامعه در جهت بهبود رژیم مناسب مصرفی و ارتقا سطح سلامت افراد جامعه انجام گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها