• روش ارجح زایمان و عوامل موثر بر آن، از دیدگاه زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی-درمانی و کلینیک های خصوصی شهر رفسنجان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 524
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: در اغلب موارد، زایمان طبیعی، بهترین نوع زایمان بوده اما در چند دهه اخیر در اکثر کشورهای جهان، سزارین رشد فزاینده ای یافته است. این در حالی است که در بسیاری از موارد، دلایل علمی تعیین کننده نوع زایمان نیست و اکثر سزارین ها بنا به درخواست خانم های باردار صورت می گیرد. یکی از راه های کاهش سزارین، شناسایی علل تمایل خانم های باردار به زایمان سزارین، می باشد. بنابراین در این مطالعه روش ارجح زایمان و عوامل موثر بر آن از دیدگاه های خانم های باردار مورد بررسی قرار گرفت.

    مواد و روش ها: در این پژوهش مقطعی 256 زن باردار به صورت پی در پی با استفاده از پرسش نامه پژوهشگر ساخته از طریق مصاحبه رو در رو از نظر انتخاب روش زایمانی، عوامل موثر در انتخاب نوع زایمان و هم چنین میزان آگاهی در زمینه انواع زایمان مورد بررسی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های مرکزی، پراکندگی، آزمون t، آنالیز واریانس یک طرفه و مجذور کای صورت گرفت.

    یافته ها: نتایج نشان داد 31.25% از خانم های باردار، سزارین و 68.75% زایمان طبیعی را انتخاب کردند. بیش ترین دلیل انتخاب زایمان سزارین، ترس از درد شدید ناشی از زایمان طبیعی (52.5%) و بیش ترین دلیل انتخاب زایمان طبیعی عوارض بالای سزارین (42%) بیان شده بود. آزمودنی ها در مجموع به 45.5% سوالات آگاهی پاسخ صحیح دادند.

    نتیجه گیری: مهم ترین علت تمایل زنان به زایمان سزارین ترس از درد شدید ناشی از زایمان طبیعی و عدم آگاهی از عوارض سزارین بوده و بهترین راه حل این مشکل، آشنا نمودن خانم های باردار با عوارض سزارین و ترویج و استفاده از ورش های دارویی و غیر دارویی تسکین درد زایمان است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها