• میزان فراوانی اسینتوباکتر در بخش مراقبت های ویژه جراحی مجتمع رسول اکرم (ص) سال 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 453
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: اسینتوباکترها پاتوژن های فرصت طلب هستند. این باکتری ها، امروزه یکی از عوامل مهم عفونت های بیمارستانی به شمار می روند. به همین دلیل، هدف از این بررسی، یافتن مواد اسینتوباکتر در بخش مراقبت های ویژه جراحی در مجتمع حضرت رسول اکرم (ص) و امکان انتقال مقاومت آنتی بیوتیکی از طریق هم یوغی (conjugation) بوده است.

    مواد و روش ها: در این بررسی که به صورت توصیفی انجام شده است، 100 نمونه از لوله های تنفسی، ترشحات تنفسی، محیط اطراف بخش مراقبت های ویژه، سینی غذا، چرخ تخت، لوله سرم و محلفه بیمار در بخش مراقبت های ویژه جراحی مجتمع رسول اکرم (ص) جمع آوری شد. باکتری ها با استفاده از روش های استاندارد باکتریولوژی، جداسازی و شناسایی شدند. پس از شناسایی، آزمایش آنتیبیوگرام به منظور تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی، انجام شد. سپس عمل کانجوگیشن سویه های دهنده و گیرنده در محیط bhi براث انجام گرفت.

    یافته ها: از 100 نمونه جمع آوری شده، در 21 نمونه (21%) اسینتوباکت جدا شد. اسینتوباکترهای جدا شده، مقاومت 100% نسبت به ریفامپین، پنی سیلین، اریترومایسین و تتراسایکلین، 95.2% نسبت به جنتامایسین، نالیدیکسیک اسید، آمیکاسین، سفتیزوکسیم، استرپتومایسین، سفازولین و کلرامفنیکل، 90.5% به سفتازیدیم و سیپروفلوکساسین نشان دادند. درصد حساسیت در بالاترین موار د 28.6% نسبت به سولفومتوکسازول بود.

    نتیجه گیری: جداسازی اسینتوباکتر از بخش مراقبت های ویژه جراحی، نشان دهنده آلودگی این بخش با باکتری بیماری زای فرصت طلب بود. از این رو، توصیه می شود که به استریل کردن این بخش و لوازم و وسایل مورد استفاده توجه بیشتری شود. هم چنین استفاده صحیح از آنتی یبوتیک ها به منظور پیشگیری از ایجاد باکتری های مقاوم به چند دارو و عفونت های بیمارستانی ضروری است. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها