• مطالعه اثر انواع مختلف عسل بر رشد سویه استاندارد سودوموناس آئروژینوزا در شرایط برون تنی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 606
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: سودوموناس آئروینوزا (pseudomonas aeroginosa) یک باسیل گرم منفی است که به صورت فلور طبیعی در دستگاه گوارش و پوست یافت می شود. این باکتری در ایجاد عفونت های فرصت طلب در سوختگی ها و زخم ها از اهمیت خاصی برخوردار است و با توجه به مقاومت این باکتری به طیف وسیعی از آنتی بیوتیک ها، یافتن مواد جایگزین بدون عوارض مانند عسل توسط بعضی از متخصصین توصیه شده است. با توجه به خواص ضد میکروبی عسل های مختلف بر آن شدیم تا در این مطالعه اثر این ماده را در منطقه کاشان روی باکتری فوق مورد بررسی و مطالعه قرار دهیم.

    مواد و روش ها: این مطالعه با روش آزمایشگاهی انجام شد. از 15 نمونه عسل تهیه شده، 8 نمونه عسل انتخاب و پس از انجام آزمایشات شیمیایی، مقدار قندهای احیاءکننده آنزیم دیاستاز و مقدار قند ساکارز آن ها تعیین گردید. به این ترتیب 6 نمونه عسل طبیعی و دو نمونه عسل غیر طبیعی و یک نمونه عسل ساختگی از شکر جهت کنترل انتخاب گردیدند. پس از تهیه رقت های 5، 10، 15، 20، 25، 30% از هر یک از نمونه ها در محیط مولرهینتون (v/v)، سوش استاندارد (27853=atcc) سودوموناس آئروژینوزا روی محیط های فوق کشت و نتایج ارزیابی گردید. دو نمونه عسل طبیعی نیز بعد از حرارت دادن با رقت های فوق، مورد مطالعه قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج نشان داد که عسل طبیعی دارای آنزیم استاندارد از رقت 10% به بالا روی رشد باکتری موثر بوده و از رقت 20% به بالا کاملاً مانع رشد باکتری شد در حالی که عسل های طبیعی فاقد آنزیم دیاستاز اثرات ضد میکروبی کمتری داشتند. عسل های غیرطبیعی هیچ گونه اثر ضد میکروبی نداشتند. نتایج نشان داد که حرارت دادن باعث کاهش خاصیت ضد میکروبی عسل می شود.

    نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که عسل های طبیعی دارای اثرات ضد میکروبی روی سودوموناس آئروژینوزا هستندو با توجه به مقاومت این باکتری نسبت به طیف وسیعی از آنتی بیوتیک ها، به عنوان یک جایگزین با پایش کامل عفونت و انجام تحقیقات درون تنی بیشتر، می تواند مورد نظر قرار گیرد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها