• آثار ضد میکروبی صمغ درخت کاج تهرانی (pinus eldarica) و عصاره الکلی آن بر تعدادی از باکتری های مولد عفونت های پوستی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 623
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: از آن جایی که مقاومت باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک ها و ترکیبات صناعی، روز به روز در حال افزایش است. این مطالعه به منظور بررسی آثار ضد میکروبی صمغ درخت کاج و عصاره الکلی آن بر استافیلوکوکوس آرئوس و اشرشیاکلی دو باکتری مولد عفونت های پوستی صورت پذیرفت.

    مواد و روش ها: پس از تهیه صمغ درخت کاج، آن را با استفاده از اسید اولئیک به نسبت های 50% و 75% رقیق نموده و عصاره الکلی 50% و 75% نیز با استفاده از روش خیساندن تهیه گردید. سپس این رقت ها و هم چنین اسیداولئیک و کوتریموکسازول به عنوان کنترل مورد بررسی قرار گرفت و بر روی محیط کشت تلقیح شده با اشرشیاکلی و استافیلوکوکوس آرئوس اثر داده و قطر هاله های عدم رشد (در صورت و جود) در اطراف دیسک ها با واحد میلی متر اندازه گیری شد و سپس داده ها توسط تست turkey hsd مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

    یافته ها: با مقایسه میانگین اثر صمغ های 50% و 75% بر روی اشرشیاکلی مشخص شد که این غلظت های صمغ بر روی رشد اشرشیاکلی تفاوت چنداین ندارد اما اثر آن ها از کوتریمو کسازول در مهار رشد این باکتری بیشتر بود. در مورد استافیلوکوکوس آرئوس، هر چند که صمغ های یاد شده و عصاره صمغ 50% بر رشد این باکتری تاثیر منفی داشته اند، اما اختلاف اثر صمغ 50% با 75% معنی دار نبوده؛ هم چنین صمغ 50% با عصاره صمغ 50%و 75% نیز از نظر آمرای اختلاف معنی دار ندارد و صمغ 75% نیز با عصاره 50% از نظر نحوه اثر، اختلاف معنی داری ندارد. در این تجربه موثرترین ماده در جلوگیری از رشد اشرشیاکلی صمغ 75% و نیز موثرترین ماده در جلوگیری از رشد استافیلوکوکوس آرئوس بعد از کوتریموکسازول، صمغ 75% می باشد (0.05(p=.

    نتیجه گیری: با بررسی نتایج فوق مشخص می شود که صمغ درخت کاج تهرانی دارای خاصیت ضد میکروبی قوی است که می تواند بر روی رشد استافیلوکوکوس آرئوس با کوتریموکسازول رقابت کند و احتمالاً بر روی سوش های اشرشیاکلی مقاومت در برابر کوتریموکسازول موثر باشد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها