• ارزیابی حافظه بیماران افسرده اساسی بستری شده در بخش روان پزشکی مرکز آموزشی- درمانی مرادی رفسنجان قبل و بعد از تشنج د رمانی الکتریکی در سال 1382

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 435
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: درمان با تشنج الکتریکی (ect) یکی از موثرترین روش های درمانی جهت بهبود بیماران افسرده اساسی می باشد. مهم ترین نگرانی در مورد (ect) از دست دادن موقتی و یا حتی دایمی حافظه است. اختلال حافظه را بیشتر از همه بیمارانی گزارش می دهند که بهبودی چندانی بعد از دریافت ect پیدا نمی کنند. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی حافظه بیماران افسرده اساسی بستری شده در بخش روان پزشکی مرکز آموزشی- درمانی مرادی رفسنجان قبل و بعد از تشنج درمانی الکتریکی در سال 1382 بوده است.

    مواد و روش ها: این مطالعه یک مطالعه تحلیلی بوده که بر روی 50 بیمار افسرده اساسی دریافت کننده ect در بخش اعصاب و روان بیمارستان مرادی به مدت 6 ماه انجام شد. وضعیت حافظه هر بیمار قبل از شروع درمان و هم چنین 24 ساعت بعد از هر جلسه ect و یک هفته پس از اتمام، از طریق تست های حافظه وکسلر و ببکاک مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج به صورت جداول و نمودارها ارایه گردید و برای تجزیه و تحلیل از آزمون های آماری paired t-test و wilcoxon's sign rank rest- استفاده شد.

    یافته ها: بعد از ect اول 45-18% و دوم 15-6% از بیماران به ترتیب دچار اختلال حافظه کوتاه مدت و دراز مدت شدند. در مورد حافظه کوتاه مدت از ect دوم به بعد افزایش حافظه وجود داشت اما در مورد حافظه دراز مدت در ect سوم و چهارم افزایش حافظه و از ect پنجم به بعد تغییری در حافظه وجود نداشت. درصد فراوانی اختلال حافظه کوتاه مدت و درازمدت در گروه سنی بالای 45 سال، افراد متاهل، بیماران با تحصیلات پایین تر، کشاورز یا خانه دار و بیماران دارای سابقه افسردگی، بیشترین مقدار بوده است (0.05p<).

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان می دهد که با بهبود افسردگی اساسی به دنبال الکتروشوک درمانی، حافظه بیماران نیز بهبود یافته است و فقط بعد از ect اول و دوم، تعدادی از بیماران دچار اختلال حافظه شده اند. بنابراین می توانیم بدون ترس از بروز اختلال حافظه از ect به عنوان روش موثر برای درمان افسردگی بهره جست.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها