• میزان شیوع علل درد شکمی حاد در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان علی بن ابیطالب رفسنجان در سال 1379

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 501
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: شکم حاد یکی از موارد شایع مراجعه بیماران به اورژانس ها در تمام دنیا می باشد و یکی از عوامل مهم مرگ و میر و ناتوانی را در جوامع امروزی تشکیل می دهد. علل شکم حاد در هر منطقه متفاوت است و دانستن این مورد از اهمیت ویژه ای برخوردار است که از انجام عمل های جراحی غیر ضروری و عوارض ناخواسته ناشی از عمل جراحی جلوگیری گردد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی تعداد 897 نفر (491 زن و 406 مرد) از بیمارانی که به دلیل درد حاد شکم به اورژانس بیمارستان مراجعه و بستری شده بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه گیری بصورت سرشماری در سال 1379 (به مدت پنج ماه) انجام و کلیه بیماران تا تشخیص نهایی پیگیری شدند. بیمارانی که مشکوک بوده و در بخش تحت نظر قرار داشتند مورد معاینه مکرر قرار می گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون مجذور کای انجام شد.

    یافته ها: در این مطالعه 406 نفر از بیماران (45 درصد) مرد و 491 نفر (55 درصد) زن بودند و بیش ترین گروه سنی مراجعه کننده در گروه سنی 20-10 سال بودند. مهم ترین علایم بالینی به ترتیب شامل درد شکم، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ بود. شایع ترین علت درد شکمی در مردها درد غیر اختصاصی شکم (39 درصد)، آپاندیست (32 درصد)، رنال کولیک (11درصد) و در زن ها درد غیر اختصاصی شکم (46 درصد)، آپاندیسیت (30 درصد) و کیست تخمدان (13 درصد) بود. 391 نفر (43.5 درصد) از بیماران به عمل جراحی نیاز پیدا کردند

    نتیجه گیری: درد غیر اختصاصی شکم شایع ترین علت مراجعه افراد به علت درد حاد شکم است. بیش ترین میزان اشتباه تشخیصی در زنان می باشد و این موضوع اهمیت معاینات دقیق فیزیکی به منظور تشخیص دقیق تر در زنان را نشان می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها