• فراوانی سوانح در کودکان زیر 15 سال مراجعه کننده به اورژانس مرکز آموزشی درمانی حضرت علی بن ابیطالب (ع) رفسنجان در سال 79-1378

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 434
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: امروزه سوانح و حوادث یکی از معضلات سلامت جوامع بوده، و از مهم ترین علل مرگ و میر کودکان در جهان و کشور ما محسوب می شود. پیشگیری از آن در جوامع، مستلزم شناخت اپیدمیولوژیک سوانح و عامل حادثه زا (ویژگی های شخصی، زمانی و مکانی) است که این مسئله هدف این بررسی را تشکیل می دهد.

    مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه مقطعی است که در طی یک سال (از 13 دی ماه 1378 تا 13 دی ماه 1379)، بر روی کلیه کودکان زیر 15 سال مصدوم مراجعه کننده به بخش اورژانس بیمارستان حضرت علی ابن ابیطالب (ع) رفنسجان انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه هایی بود که از طریق مصاحبه با بیمار و همراهان او تکمیل گردیده است. داده ها پس از جمع آوری با کمک نرم افزار spss و آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شده است.

    یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش، 69.9% مصدومین مذکر و اکثر آن ها (71.6%) ساکن شهر بودند، بیش از نیمی از حوادث در خارج از منزل (58.8%) و بیشترین سوانح در کودکان بالاتر از 7 سال (45.5%) مشاهده گردید. بیش ترین فراوانی سوانح به ترتیب مربوط به سانحه سقوط (34.1%) و تصادفات (26.7%) و کمترین فراوانی را صدمه ناشی از حیوانات (0.7%) داشته است.

    نتیجه گیری: وقوع حوادث در کودکان نکته قابل تعمقی است که لزوم آموزش رعایت اصول ایمنی و روش های پیشگیری از حوادث در کودکان را به والدین و مسئولین مراکز آموزشی و تربیتی گوشزد می نماید. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها