• ارزش تشخیصی آسپیراسیون با سوزن نازک در توده های قابل لمس پستان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 544
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: نظر به شیوع توده های قابل لمس پستان و عوارض شناخته شده تشخیص دیرهنگام و گزارشات متفاوتی که از قدرت (fine needle aspiration) fna نسبت به روش استاندارد و پاتولوژی بیوپسی باز وجود دارد، به منظور تعیین قدرت fna نسبت به پاتولوژی در تشخیص توده های قابل لمس پستان، این تحقیق انجام شد.

    مواد و روش ها: تحقیق به روش بررسی آزمون تشخیصی انجام گرفت. 75 بیمار مراجعه کننده به بیمارستان آیت ا... طالقانی با شکایت توده پستان قابل لمس در سال های 1383-1382، تحت بررسی قرار گرفتند. بعد از تمیز کردن پوست با الکل و گرفتن توده بین انگشت شست و سبابه با سر سوزن شماره 25-22 و سرنگ 10 سی سی وارد توده شده و ساکشن ممتد با 4 تا 5 بار تغییر محل سوزن در توده صورت می گرفت. سپس ساکشن قطع شده، نمونه به دست آمده روی لام پاشیده شده و سپس از فیکس کردن با الکل 96% به بخش پاتولوژی ارسال می گردید. در صورتی که توده کیستیک بود و به صورت کامل تخلیه می گردید از مطالعه حذف می شد. fna توسط سیتوپاتولوژیست بر اساس آخرین تقسیم بندی سیتوپاتولوژی توده های پستان به گروه 1c نمونه ناکافی، 2c نمونه خوش خیم، 3c نمونه به نفع خوش خیم، 4c نمونه به نفع بدخیم و 5c بدخیم تقسیم بندی می شدند (4c و 3c گروه indeterminate). سپس با توجه به جواب پاتولوژِی بیوپسی باز (استاندارد طلایی) میزان حساسیت، ویژگی، ارزش پیش بینی مثبت و منفی و کارآیی کلی fna در تشخیص بدخیمی توده های قابل لمس پستان تعیین می گردید.

    یافته ها: میانگین سن بیماران 10±44 سال با حداقل سن20سال و حداکثر سن 75 سال بود. 4 مورد به علت کیستیک بودن توده از مطاله خارج شدند، در 11 مورد (14.7%) fnaها نمونه ناکافی بود، 9 مورد (15%) در گروه indeterminate قرار گرفتند. 43.3% خوش خیم و 41.7 بدخیم بودند که همگی با پاتولوژی بیوپسی باز تطابقت داشت و میزان ارزش پیش بینی مثبت و ارزش پیش بینی منفی 100% به دست آمد.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد fna یک روش مناسب بررسی تشخیص بدخیمی توده قابل لمس پستان باشد و لذا بکارگیری آن توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم