• فراوانی لیشمانیوز پوستی افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشت در شهر بم طی سال های 1383-1379

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 374
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: لیشمانیوز پوستی یکی از معضلات بهداشت جهان به ویژه کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری از جمله ایران به شمار می آید. تعداد موارد جدید سالانه آن بیش از 1.5 میلیون نفر رسیده است. این بیماری به دو فرم اپیدمیولوژیکی در ایران گزارش شده است. نوع خشک (نوع شهری) که عامل آن لیشمانیا تروپیکا و نوع مرطوب (نوع روستایی) که عامل آن لیشمانیا ماژور می باشد. شهرستان بم یکی از کانون های قدیمی این بیماری است که در جنوب شرقی ایران در فاصله 185 کیلومتری از مرکز استان کرمان قرار گرفته است. جمعیت این شهرستان در سال 1382 معادل 242438 نفر بود. نظر به این که با وقوع زلزله شرایط انتقال بیماری فراهم شده است، هدف از این مطالعه تعیین وضعیت بیماری در یک سال بعد از زلزله در مقایسه با موارد آن طی 4 سال قبل از زلزله می باشد.

    مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی می باشد که اطلاعات مربوط به بیماران مطابق فرم طراحی شده جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از آن جا که واحدی جهت تشخیص و درمان بیماران در مرکز بهداشت شهرستان بم ایجاد شده و خدمات موثری را ارایه می نماید، اکثریت بیماران به این مرکز مراجعه و خدمات درمانی دریافت می نمایند. به این ترتیب اطلاعات جمع آوری شده در دفاتر این مرکز ثبت و قابل اطمینان و دارای اعتبار می باشند.

    یافته ها: این بررسی نشان می دهد گرچه در مجموع بروز بیماری در سال های 79 لغایت 83 اختلاف معنی داری نداشته ولی در ماه های آذر، دی، بهمن و اسفند سال 1383 (سال بعد از زلزله) نسبت به ماه های مشابه سال های قبل افزایش داشته است (0.005p<). در طی پنج سال سن ابتلا رو به افزایش بوده و این اختلاف در جنس مونث بیشتر صورت گرفته است و هیچ گونه اختلاف معنی داری بر حسب سال و محل زخم، تعداد زخم، محل زندگی و ملیت مشاهده نگردید.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می دهد گرچه با توجه به آندمیک بودن لیشمانیوز پوستی در منطقه و فراهم شدن شرایط انتقال آن در پی زلزله پنجم دی ماه 1382 افزایش ناگهانی موارد بیماری انتظار می رفت ولی احتمالاً اقدامات بهداشتی صورت گرفته مانع از بروز بیش از حد موارد جدید بیماری شده است. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها