• ارتباط بین جنسیت نوزادان متولد شده با روزه داری مادران در مرحله فولیکولی آخرین دوره قاعدگی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 393
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

     

    زمینه و هدف: گرسنگی در انسان تغییرات متابولیکی ایجاد می کند. از آن جایی که روزه داری برنامه غذایی را تغییر می دهد، بنابراین تغییرات هورمونی و الکترولیتی در روزه داری به وجود می آید. این تغییرات متابولیکی و رفتاری، شاید بر جنسیت نوزادان مادران باردار روزه دار تاثیر گذار باشد. مطالعه کنونی با هدف تعیین ارتباط بین جنسیت نوزادان متولد شده از مادران روزه دار که مرحله فولیکولی آخرین دوره قاعدگی آن ها در ماه رمضان سال قبل بوده، صورت گرفته است.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی، پرسش نامه هایی در بین مادرانی که از تاریخ 6.5.1383 الی 20.6.1383 در بیمارستان فاطمیه همدان وضع حمل کرده و باردار شدن آن ها از نظر زمانی با ماه رمضان سال قبل مطابقت داشت، توزیع گردید. نسبت جنسی فرزندان در 196 مادری که در مرحله فولیکولی آخرین دوره قاعدگی قبل از بارداریشان حداقل ده روز، روزه دار بودند با 175 مادری که همان شرایط را داشته ولی روزه دار نبوده اند، از طریق آزمون chi-square مقایسه شد و 0.05p< معنی دار تلقی شد.

    یافته ها: این مطالعه نشان داد که در مادران روزه دار، با میانگین سنی 5.06±23.27 سال، پسرهای متولد شده (154 مورد، 78.6%) بیشتر از گروه مادران غیر روزه دار، (80 مورد، 45.7%) با میانگین سن 4.93±23.57 سال بود و اختلاف معنی داری بین دو گروه وجود داشت (0.0001(p<.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد روزه داری در مرحله فولیکولی آخرین دوره قاعدگی منجر به افزایش احتمال پسرزایی شود هر چند که نتایج حاصل، مربوط به جامعه مورد مطالعه بوده و انجام مطالعات وسیع تر و آینده نگر با در نظر گرفتن عوامل مداخله گر پیشنهاد می شود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها