• بررسی 6 ماهه مصدومین مبتلا به ترومای قفسه سینه مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی حضرت علی بن ابیطالب (ع) در سال 1379

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 422
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: تروما یکی از مهم ترین عوامل ایجاد مرگ و میر در جوامع کنونی جهان است. در کشور ما نیز تروما یکی از معضلات مهم اقتصادی، اجتماعی و طبی مناطق مختلف به شمار می آید به طور کلی در نیمی از موارد تروما، در بیماران ارجاعی به بخش اورژانس بیمارستان ها صدمات قفسه سینه مشاهده می شود. لذا این مطالعه با توجه به فراوانی بالای صدمات قفسه سینه در بیماران حادثه دیده، جهت بررسی وضعیت اپیدمیولوژی و هم چنین فراوانی بروز صدمات قفسه سینه، در بیمارانی که به بخش اورژانس بیمارستان علی بن ابیطالب شهرستان رفسنجان مراجعه نموده بودند طراحی و اجرا گردید.

    مواد و روش ها: این مطالعه به صورت مقطعی در 250 بیمار مصدوم (207 مرد و 43 زن) که به بخش اورژانس بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) مراجعه کرده بودند صورت گرفته است. نمونه گیری در سال 79-1378 به مدت شش ماه به صورت سرشماری انجام شده و کلیه بیماران تا تشخیص و درمان نهایی پیگیری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون مجذور کای انجام شد.

    یافته ها: در این مطالعه 207 (82.8%) نفر از بیماران مرد و 43 نفر (17.2%) زن بودند. بیشترین فراوانی (26.4%) در گروه سنی 20-11 ساله دیده شده و میانگین سنی 34 سال بود. بیش ترین علت تروما حوادث رانندگی (52.4%) و کمترین علت آن استفاده از سلاح گرم (0.8%) بوده است. شایع ترین علت در بیماران، درد قفسه سینه (95.2%) و شایع ترین نشانه تند رنس قفسه سینه (96.4%) و بیشترین ترومای همراه با صدمات قفسه سینه، ترومای سر (44.4%) بود.

    نتیجه گیری: با توجه به شیوع بالای حوادث رانندگی به عنوان عامل ایجاد کننده اصلی اصلاح ساختاری، فرهنگی و اجتماعی در زمینه رانندگی و بهبود وضعیت حمل و نقل باید مورد توجه قرار گیرد با توجه به شیوع بالای تروما با سلاح سرد در گروه سنی 30-21 سال، اقدامات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در زمینه هدایت و راهنمایی نسل جوان توصیه می شود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها