• توزیع شدت دیسمنوره اولیه بر حسب تیپ شخصیتی در دختران دانش آموز دبیرستان های شهرستان رفسنجان در سال 1380

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 645
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: دیسمنوره اولیه به قاعدگی دردناک بدون وجود بیماری لگنی اطلاق می شود. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که به منظور بررسی شیوع و شدت دیسمنوره اولیه بر حسب تیپ شخصیتی در دختران دبیرستان های شهرستان رفسنجان در سال 1380 انجام شده است.

    مواد و روش ها: نمونه های مورد مطالعه 380 دختر دبیرستانی با سن 18-14 سال بود، که انتخاب آن ها با روش نمونه گیری خوشه ای- تصادفی صورت گرفت. پژوهشگران با ارایه پرسش نامه (شامل مشخصات فردی و مشخصات سیکل قاعدگی بر اساس تقسیم بندی ساندل و هم چنین پرسش نامه تیپ شخصیتی بورتنر) و توجیه دانش آموز اقدام به جمع آوری اطلاعات نمودند. اطلاعات پس از جمع آوری به وسیله نرم افزار spss و از طریق آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که شیوع دیسمنوره در دختران دبیرستانی 85.5% می باشد و از نظر تیپ شخصیتی 63.3% نمونه ها تیپ a و 36.7% آن ها تیپ b بودند. آزمون آماری نشان داد که بین دیسمنوره اولیه و تیپ شخصیتی رابطه معنی داری وجود دارد (0.001p<)، بدین معنی که در افراد با تیپ شخصیتی a هم شیوع و هم شدت دیسمنوره اولیه بیشتر بوده است.

    نتیجه گیری: در صورت تائید نتایج این مطالعه توسط پژوهش های تحلیلی، شاید بتوان بیان کرد که بین تیپ شخصیتی a و دیسمنوره ارتباط وجود دارد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها