• تاثیر روزه رمضان بر بهداشت روان و افسردگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان در سال 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 323
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: روزه داری باعث تکامل جسم و روان می شود و روزه رمضان می تواند تاثیرات شگرفی در سلامت فرد داشته و اعمال و رفتار غیرعادی را کاهش دهد. هم چنین روزه رمضان منافع معنوی، روحی، اجتماعی و جسمی فراوانی دارد. هدف این پژوهش این بوده که تاثیرات روزه را بر بهداشت روان و میزان افسردگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان مورد ارزیابی قرار دهد.

    مواد و روش ها: در این پژوهش 361 نفر دانشجو که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، شرکت داشتند. اطلاعات مورد لزوم توسط پرسش نامه هایی که دارای اطلاعات جمعیت شناختی، معیار بهداشت روان 12 آیتمی فارل و آزمون استاندارد افسردگی یک بوده جمع آوری گردید. این پرسش نامه ها توسط نمونه های مورد پژوهش 10 روز قبل از ماه مبارک رمضان و مجدداً ده روز بعد از ماه رمضان تکمیل گردید و میانگین نمرات قبل و بعد از ماه مبارک رمضان با هم مقایسه شد.

    یافته ها: یافته ها نشان دادند که قبل از ماه مبارک رمضان میانگین نمره بهداشت روان دانشجویان 8.55±33.94 بود. در حالی که این میانگین بعد از ماه مبارک به 8.2±34.5 رسید. هم چنین میانگین نمره افسردگی نمونه ها قبل از ماه رمضان 10.33±14.45 بود، که در صورتی که بعد از ماه رمضان 10.38±11.8 کاهش پیدا کرد که از نظر آماری معنی دار است (0.0001p<).

    نتیجه گیری: یافته های این پژوهش تایید می نماید که روزه رمضان می تواند عامل مهمی در جهت کم کردن میزان افسردگی و بهبود وضعیت بهداشت روانی دانشجویان باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها