• ارزیابی رهبری اورژانس بیمارستان های عمومی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران بر اساس الگوی تعالی بالدریج

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 329
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: اندازه گیری و سنجش میزان رهبری در صنعت بهداشت و درمان جهت تعیین عملکرد و تلاش برای بهبود وارتقای آن در دوره معاصر امری ضروری است. یکی از الگوهای مطرح سنجش عملکرد در سطح جهانی، الگوی بالدریج است که در آن، بیشنه امتیازات به معیار رهبری اختصاص یافته است. هدف این پژوهش ارزیابی عملکرد رهبری اورژانس بیمارستان های حضرت رسول اکرم (ص) و فیروزگر بر اساس الگوی بالدریج بود.

    مواد و روش ها: این مطالعه به صورت مقطعی در اورژانس بیمارستان های حضرت رسول اکرم (ص)و فیروزگر اجرا شد. گرد آوری داده ها با پاسخ گویی به سوال های نسخه 2007 و مقایسه با امتیازات معیارها در سال های 1387-1386 انجام شد. عملکرد رهبری اورژانس بر اساس رویکرد، استقرار، یادگیری و یکپارچگی مورد ارزیابی قرار گرفت.

    یافته ها: رهبری اورژانس بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) از 120 امتیاز معیار رهبری، 25 (20%) و بیمارستان فیروزگر 20 (16%) امتیاز کسب نمودند.

    نتیجه گیری: رهبری سازمان های مورد مطالعه در مراحل ابتدایی تعالی قرار دارد. با توجه به آن که در الگوی بالدریج از امتیازدهی برای ترسیم مسیررشد و تعالی در سازمان ها استفاده می شود، پیشنهاد پژوهشگران، تداوم فرآیند بهبود مستمر و انجام خود ارزیابی های دوره ای تا ارتقای جایگاه و تعالی عملکرد اورژانس های مورد مطالعه است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم