• مقایسه سطح سرمی کموکین gro-α در بیماران دیابتی نوع 2 و افراد سالم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 487
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: دیابت ملیتوس نوع 2شایع ترین فرم دیابت است. علت ایجاد زخم های طولانی از موارد ناشناخته در این بیماران می باشد.در سیستم ایمنی، کموکین ها نقش کلیدی در تنظیم اعمال دفاعی و بازسازی بافت های آسیب دیده دارند. از آن جایی که gro-α یک کموکین آنژیوژنز می باشد، مطالعه حاضر جهت سنجش سطح سرمی این کموکین در بیماران دیابتی و افراد غیردیابتی انجام شده است.

    روش بررسی: طی این مطالعه توصیفی تعداد 45 بیمار دیابتی نوع 2 و 45 فرد سالم مراجعه کننده به کلینیک دیابت بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) رفسنجان انتخاب شدند و سپس از آن ها نمونه گیری به عمل آمد. پس از جداسازی سرم، سطح سرمی gro-α توسط روش الیزا سنجیده شد.

    یافته ها: در این بررسی، میانگین سطح سرمی کموکین gro-α در بیماران دیابتی نسبت به گروه کنترل بالاتر بود، اما این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: به استناد نتایج این مطالعه به نظر می رسد عدم تولید مقادیر مناسب و کافیاز کموکین gro-α یکی از عواملی باشد که در بعضی بیماران باعث طولانی شدن روند ترمیم زخم می گردد. ولی با توجه به این که تعداد نمونه های موردمطالعه در این آزمون کم بوده است بنابراین به نظر می رسد تعداد بیشتری بیمار باید بررسی شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها