• افزایش نسبت دانشجویان دختر در رشته های پزشکی و دندان پزشکی و موفقیت بیشتر تحصیلی آن ها در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 1383-1382

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 388
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: کاهش انگیزه دانش آموزان پسر برای ادامه تحصیل در رشته های مختلف تحصیلی در دانشگاه های کشور موجب شده است که نسبت دانشجویان پسر به دختر در برخی رشته های تحصیلی کاهش یابد. این مساله می تواند در آینده ای نزدیک موجب تک جنسیتی شدن ارایه دهندگان خدمات بهداشتی-درمانی و بروز اختلال در نظام سلامت جامعه گردد. با توجه به این که دانشجویان دختر جمعیت غالب هر رشته تحصیلی را تشکیل می دهند، در این مطالعه موفقیت تحصیلی دانشجویان د ختر در مقایسه با دانشجویان پسر مورد بررسی قرار گرفت.

    مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی بر روی 114 دانشجوی پزشکی و 50 دانشجوی دندانپزشکی شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1383-1382 انجام شد. معدل دانشجویان بر اساس پرونده های تحصیلی به سه گروه 20-17 (الف)،16.99-14 (ب) و کمتر از آن طبقه بندی شد. فراوانی سه گروه معدلی بر حسب جنس، بومی بودن و بومی نبودن با استفاده از آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: در بررسی های صورت گرفته، نشان داده شد که دختران علاوه بر تشکیل دادن جمعیت غالب در هر رشته، در آزمون های درسی نیز از موفقیت بیشتری برخوردار می باشد به طوری که در گروه پزشکی 2.7% پسران و 18.2% دختران از معدل الف برخوردار بودند. در گروه دندان پزشکی هیچ کدام از پسران معدل الف نداشتند در حالی که 8% دختران معدل الف داشتند. این تفاوت ها هم در رشته پزشکی از نظر آماری معنی دار بود.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد که تفاوت ها معنی دار مشاهده شده ارتباطی به میزان استعداد تحصیلی دانشجویان نداشته و تنها از کمتر بودن نسبی انگیزه دانشجویان پسر برای مطالعه پس از ورود به دانشگاه منشا گرفته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم