• مقایسه آزمایشگاهی ریزنشت آپیکالی روش های تراکم جانبی با عمودی گرم مخروط های منفرد 4% در دندان های آماده سازی شده با فایل چرخشی flexmaster

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 513
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: کسب موفقیت در درمان ریشه دندان به اجرای صحیح مرحله پر کردن آن بستگی دارد. اخیراً مواد و روش های متعددی جهت پر کردن ریشه دندان ارایه شده است. هدف از این مطالعه، مقایسه آزمایشگاهی ریز نشت اپیکالی روش تراکم جانبی با روش عمودی گرم مخروط های منفرد با تقارب 4% در دندان های آماده سازی شده با فایل چرخشی مستر flex master به شیوه کراون- داون می باشد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه آزمایشگاهی ریشه مزیال 36 دندان مولر پایین تازه کشیده شده انسان به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی پانزده دندانی و دو گروه شاهد منفی و مثبت قرار گرفتند. پس از پاکسازی و شکل دهی با سیستم چرخشی flex master در گروه اول، کانال های ریشه با کن گوتای پرکا تقارب 2% و به روش تراکم جانبی سرد و در گروه دوم، با کن گوتا پرکا تقارب 4% و endotwin به روش تراکم عمودی گرم و با استفاده از سیلر ah plus پر شدند. سطح ریشه هر دندان به وسیله دو لایه لاک ناخن و یک لایه موم چسب (به جز 2 میلی متری) آپکس پوشیده شد. نمونه ها به مدت 2 روز در رنگ گذاشته شده با دیسک برش داده شد. میزان نفوذ رنگ توسط آزمایشگر ارزیابی گردید.

    یافته ها: اختلاف آماری بین گروه جانبی سرد و گروه کن منفرد با روش عمودی گرم مشاهده نگردید (0.83(p=. میانگین نفوذ رنگ در گروه تراکم جانبی سرد 0.65 و برای گروه تراکم عمودی گرم 0.61 میلی مترمی باشد.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که کانال ها آماده سازی شده با سیستم چرخشی flex master را می توان با مخروط گوتا پرکا با تقارب 2% و به روش جانبی پر نمود. لذا روش تراکم جانبی مناسبی برای پر کردن ریشه دندان و برآوردن نیازها می باشد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها