اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • روند بررسی های میراث زمین شناختی در ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1063
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     بررسی های مربوط به میراث زمین شناختی ایران از سال 1379 در سازمان اغاز گردید. این بررسی ها که به نام ژئوتوریسم در سازمان مطرح شده بود، حرکتی نوین در ایران بود که هدف آن شناسایی و معرفی پدیده های کم نظیر یا بی نظیر زمین شناختی در سطح کشور بود.  در کنار این بررسی ها، سازمن تلاش می کرد با استفاده از انتشارات، سخنرانی ها، فیلم های مستند، مجموعه تصاویر و استفاده از فضای سایبری، اهمیت و ارزش این گونه پدیده ها را به کارشناسان، مسئولان و مردم عادی گوشزد نموده و به این وسیله نه تنها از تخریب و آسیب به آنها جلوگیری نماید، بلکه در جهت حفاظت، بهره برداری صحیح و همچنین ثبت آنها در فهرست های ملی وجهانی، آموزش و همکاری های لازم را به علاقمندان ارائه نماید.

    همکاری در ثبت ژئوپارک قشم در فهرست شبکه جهانی، مشارکت در انتشار نخستین کتاب ژئوتوریسم جهانی، انتشار نخستین اطلس میراث زمین شناختی کشوری در جهان، گسترش فرهنگ میراث زمین شناختی در میان کارشناسان، دانشجویان و عامه مردم، حضور فعال و موثر در تمامی کنفرانس های مربوطه در سراسر جهان، برگزاری نخستین کنفرانس زمین گردشگری در کشور، تلفیق هنر (زیبایی شناسی) و زمین شناسی و همکاری در پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری در این زمینه بخشی از فعالیت های سازمان در زمینه گسترش مفهوم میراث زمین شناختی در 10 سال گذشته است.

    سازمان به منظور ساماندهی و تمرکز بخشی کلیه فعالیت های مرتبط با میراث زمین شناختی در کشور، موفق شد آیین نامه زمین بوستان (ژئوپارک) ها را در کمیسیون تخصصی محیط زیست و صنعت به تصویب هیات دولت رسانده و به صورت رسمی، محوریت این مطالعات را به عهده بگیرد. همچنین افزودن گروه جدید «میراث زمین شناختی» به چارت سازمانی، حرکت دیگری بود که جدیت و عزم سازمان را برای پیگیری رسمی امور مربوط به میراث زمین شناختی نشان می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها