• ارزش تشخیصی محصولات حاصل از تجزیه فیبرین/ فیبرینوژن و مقایسه آن با سیتولوژی در تشخیص تومور مثانه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 388
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: تومور مثانه یکی از تومورهای شایع دستگاه ادراری است. روش قطعی تشخیص آن سیستوسکوپی است که روش تهاجمی می باشد. هدف از این مطالعه بررسی ارزش تشخیصی محصولات حاصل از تجزیه فیبرین/ فیبرینوژن ادرار در تشخیص تومور مثانه بود.

    مواد و روش ها: در این مطالعه ارزیابی آزمون تشخیصی، تعداد 60 بیمار که با علایم تومور مثانه به بیمارستان شهید رهنمون یزد مراجعه و در مراحل بعدی سرطان ترانزیشنال مثانه در آن ها ثابت گردیده بود وارد مطالعه شدند. دو نمونه از ادرار بیماران قبل از هر گونه دستکاری جمع آوری گردید. یک نمونه جهت بررسی سیتولوژیک به آزمایشگاه پاتولوژی و نمونه دیگر جهت بررسی میزان (fdp) fibrin degrafation products ادرار بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده (edp aurateck kit) به آزمایشگاه بیمارستان ارسال گردید. بیماران بر اساس مرحله و درجه بیماری تقسیم شدند و ارزش تشخیصی هر آزمون مشخص گردید.

    یافته ها: تعداد 60 نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. 34 بیمار مرد و 26 نفر زن بودند. میانگین سنی بیماران 11±62.3 سال بود. بیماران از نظر درجه بیماری به سه گروه تقسیم گردیدند. میزان حساسیت fdp و سیتولوژی ادرار به ترتیب در درجه i معادل 63% و 8%، در گرید ii بیماری معادل 64% و 28% و در بیماران با درجه iv, iii بیماری، 89% و 50% بود. بیماران هم چنین بر اساس مرحله بیماری به گروه های مختلفی تقسیم شدند که میزان حساسیت fdp و سیتولوژی ادرار در بیماران با مرحله ta به ترتیب 64% و 34% و در مرحله 1t و 2t به ترتیب 65% و 22% و در مرحله 3t و 4t به ترتیب معادل 63% و 43% محاسبه گردید. میزان حساستی به طور کلی در مورد fdp برابر با 68% و در مورد سیتولوژی 38% بود (0.005(p<. ارزش پیشگویی مثبت تست fdp معادل 100% و ارزش پیشگویی منفی آن برابر 30.4% گزارش گردید.

    نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که fdp ادرار، یک تومور مارکر و تست تشخیصی با ارزش می باشد که در تمام مراحل و گریدهای کارسینوم مثانه حساسیت بیشتری نسبت به سیتولوژی داشته و هم چنین از قدرت تشخیصی نسبتاً یکسانی برخوردار است. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم