• مقایسه عوارض زودرس و مدت زمان دو روش ختنه با جراحی کلاسیک وحلقه پلاستیبل

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 939
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: ختنه به روش جراحی (کلاسیک) و با استفاده از حلقه پلاستیبل، دو روش رایج ختنه در کشور ما هستند. این کار آزمایی بالینی تصادفی به منظور مقایسه این دو روش، از نظر عوارض جانبی، زیبایی محل عمل و مدت زمان عمل انجام شده است.

    مواد و روش ها: 2185 کودک زیر یکسال، در طول سال های 1379 تا 1381 در دو بیمارستان بقیه الله و میلاد ختنه شدند. این کودکان به طور تصادفی توسط یکی از دو روش ختنه، یعنی روش جراحی (111 نفر) و روش حلقه پلاستیبل (1085نفر)، ختنه گردیدند. در تمام کودکان بی حسی موضعی با استفاده از لیدوکائین 2 درصد به صورت بلوک پشتی موضعی صورت گرفت. دو گروه از نظر مدت زمان عمل و هم چنین عوارض و زیبایی محل عمل بلافاصله و چهار تا ده روز بعد از عمل ارزیابی شده و مورد مقایسه قرار گرفتند. والدین از نظر عارضه تنگی مئآ با توجه به دیررس بودن آن توجیه شدند.

    یافته ها: بروز عوارض بعد از عمل جراحی ختنه با روش حلقه پلاستیبل کمتر از روش جراحی باز بود. بروز خونریزی بعد از عمل جراحی به روش جراحی در یازده بیمار (1 درصد) و در روش حلقه در سه بیمار (0.3 درصد) روی داد که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (0.03(p= در گروه ختنه با روش حلقه پلاستیبل عفونت موضعی که منجر به عمل جراحی و دبریدمان شود مشاهده نشده است، در گروه جراحی سه بیمار (0.3درصد) به دلیل عفونت محل عمل تحت پاکسازی و دبریدمان و عمل مجدد قرار گرفتند. نارضایتی از زیبایی محل عمل در 3 بیمار (0.3 درصد) و 9 بیمار (0.8 درصد) به ترتیب در روش ختنه با حلقه و جراحی دیده شد (0.076(p=. متوسط زمان عمل بدون احتساب زمان انجام بی حسی موضعی در ختنه با روش حلقه کوتاه تر بود (0.81±4.08 دقیقه در مقابل 1.87±18.13 دقیقه در روش جراحی).

    نتیجه گیری: پیشنهاد می گردد روش ختنه با حلقه پلاستیبل با توجه به عوارض کمتر آن و زمان کمتر عمل جراحی به طور وسیع در سطح کشور به کادر پزشکی آموزش داده شود. هم چنین روش ختنه با حلقه پلاستیبل در کودکان زیر یک سال پیشنهاد می شود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها