• بهداشت دهان و دندان در سیره و آموزه های پیامبر اسلام (ص)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 465
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: یکی از نکات مهم و حایز اهمیت در دستورات اسلامی، حفظ و ارتقاء سلامت و تاکید بر تقدم "پیشگیری بر درمان" می باشد. پیامبر اعظم (ص) زندگی بدون سلامتی و تندرستی را، حیات بدون خیر و برکت دانسته و می فرماید: "لاخیر فی الحیاه الا مع الصحه". آنچه که امروزه سازمان های بهداشتی با عنوان "انسان سالم، محور توسعه پایدار" بیان می کنند، دقیقاً مضمون همین گفته پیامبر (ص) است. یکی از جنبه های مهم در دستورات بهداشتی اسلام، توجه به بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن می باشد.

    مواد و روش ها: این پژوهش، نوعی مطالعه مروری است که با بررسی منابع معتبر اسلامی، سیره و آموزه های پیامبر اسلام (ص) در مورد بهداشت دهان و دندان استخراج شده است.

    یافته ها: با مروری بر منابع معتبر اسلامی از قبیل طب النبی، نهج الفصاحه، طب الائمه، مکارم الاخلاق، وسایل الشیعه و دیگر منابع که در خصوص بهداشت و پیشگیری از بیماری ها، نکات مهمی را ارایه کرده اند، علاوه بر مضرات عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مطالب مهمی پیرامون فواید و آثار مسواک زدن و خلال کردن، شیوه و اوقات مسواک زدن، بیان گردیده است. پیامبر اسلام (ص) در ارتباط با اهمیت مسواک زدن می فرمایند: "آنقدر جبرئیل مرا به مسواک زدن سفارش کرد که گمان بردم به زودی مسواک زدن از واجبات دینی خواهد بود." ضمن این که در آمزوه های پیامبر اسلام (ص) و ائمه هدی به تمام آموزه های بهداشتی، وجهه عبادی نیز داده شده، به طوری که پیامبر اسلام (ص) دو رکعت نماز با مسواک را برتر از هفتاد رکعت نماز بدون مسواک، دانسته و حتی تهیه خلال دندان برای میهمان را، یکی از حقوق میهمان برشمرده اند.

    نتیجه گیری: با توجه به تاکید آموزه های دینی پیامبر اکرم (ص) در مورد بهداشت دهان و دندان، پای بند و رعایت این سنت اسلامی، می تواند تا حد زیادی در حفظ سلامت فردی و در نتیجه سلامت جامعه اسلامی، موثر بوده و الگویی برای دیگران باشد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها