• مقایسه اثر مصرف خوراکی رازیانه و اسید مفنامیک در تسکین درد دیسمنوره اولیه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 406
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: دیسمنوره به وقوع کرامپ های قاعدگی دردناک با منشاء رحمی اطلاق شده که 60% از نوجوانان دارای چرخه قاعدگی را گرفتار می سازد و در 14% موارد منجر به غیبت از مدرسه می گردد. سازمان بهداشت جهانی بر استفاده مجدد از داروهای گیاهی به دلیل عوارض زیاد داروهای شیمیایی تاکید بسیار نموده است.

    مواد و روش ها: این پژوهش نیمه تجربی و یکسو کور به منظور مقایسه اثر رازیانه با اسید مفنامیک بر شدت درد در دیسمنوره اولیه بر روی دو گروه 55 نفره دختران دبیرستانی در سال 1381 انجام شد که به گروه رازیانه و به گروه دیگر اسید مفنامیک تجویز شد.

    یافته ها: از نظر خصوصیات سنی، سن منارک و سن شروع دیسمنوره دو گروه کاملا مشابه بوده و تفاوت آماری معنی داری میان دو گروه مشاهده نشد. میزان اثر رازیانه و اسید مفنامیک بر بهبودی کامل یا تخفیف درد به ترتیب شامل 44 نفر (80%) و 40 نفر (73%) بود، که پس از پایان درمان به ترتیب 44 نفر (80%) در گروه رازیانه و 34 نفر (62%) در گروه اسید مفنامیک پس از درمان نیاز به استراحت نداشتند.

    نتیجه گیری: در نهایت تفاوت معنی دار آماری در درمان دیسمنوره میان دو گروه درمانی رازیانه و اسید مفنامیک مشاهده نشد، به طور کلی با توجه به بی خطر بودن داروهای گیاهی می توان آن ها را جانشین داروهای شیمایی نمود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها