• مروری بر اهمیت و اثرات روزه داری ماه مبارک رمضان در بیماران دیابتی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 696
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: اهداف مذهبی روزه، در جهت ارتقاء سطح سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است. با این حال، انصراف از روزه گیری در برخی بیماران، به دلیل شرایط فیزیولوژیک پیشنهاد گردیده است. این مطالعه، اثرات روزه داری را بر کنترل متابولیکی بیماران دیابتی، مورد بررسی قرار داده است.

    مواد و روش ها: در این بررسی مروری، با استفاده از پایگاه های اینترنتی و موتورهای جستجوگرو با بهره گیری از واژه کلیدهای: روزه، ماه رمضان، دیابت شیرین و فاکتورهای بیوشیمیایی، سعی شده نتایج مقالات مرتبط با اثرات روزه داری ماه مبارک رمضان در بیماران دیابتی، مورد ارزیابی قرار گیرند.

    یافته ها: در مرور بر مقالات بازیافت شده، نوعی تناقض در نتایج، مشهود بود به گونه ای که در برخی از این مطالعات، روزه باعث کاهش بعضی فاکتورها، از جمله hdl کلسترول شده بود. در بیشتر مطالعات، سطح کلسترول، تری گلیسرید و ldl کلسترول، افزایش یافته و روزه داری، بروز هیپوگلیسمی را نسبت به سایر ماه ها، بیشتر نموده بود در حالی که در مطالعات دیگر، روزه بر میزان قند، c پپتید، انسولین، تری گلیسرید، هموگلوبین گلیکوزیله، فروکتوز آمین، فشار خون و وزن، تاثیری نداشت.

    نتیجه گیری: با استناد به مطالعات موجود، بیماران مبتلا به دیابت نوع یک با کنترل ضعیف، سابقه کتواسیدوز، زنان باردار دیابتی، بیماران دیابت نوع دو با عفونت همراه و یا با بیماری کلیوی ثابت شده، و بیماران دیابتی مسن با مشکلات هوشیاری، از روزه گرفتن معاف می شوند. در دیگر بیماران دیابتی نوع دو که تمایل به روزه گرفتن دارند، ارزیابی های قبل از ماه رمضان، آموزش نوع و چگونگی رژیم غذایی و دارویی، نحوه فعالیت فیزیکی و پایش قند خون، اجباری خواهد بود، هر چند که انجام تحقیقات بیشتری در سطح ملی و بین المللی پیشنهاد می گردد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها