• شیوع کم خونی فقر آهن در کودکان 6-4 ساله مهدکودک های شهرستان رفسنجان در سال 1384

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 613
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: کم خونی فقر آهن شایع ترین علت کم خونی در جهان و شایع ترین کمبود غذایی کودکان است. این کم خونی بیشتر در شیرخواران 9 تا 24 ماهه، به دلیل رشد سریع و عدم مصرف قطره آهن خوراکی شایع است. به دلیل تشخیص های اتفاقی در کودکان قبل از سن مدرسه و این که کم خونی آهن باعث اختلالات رشدی، خلقی، ایمنی و کاهش یادگیری می شود، بر آن شدیم که در محدوده سنی 6-4 ساله، کم خونی آهن را مورد بررسی قرار دهیم.

    مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی بر روی 560 کودک 6-4 ساله مهدهای کودک شهرستان رفسنجان انجام شد. نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای و طبقه بندی شده بود. بعد از اخذ رضایت نامه کتبی و تکمیل پرسشنامه حاوی سوالاتی در مورد علایم کم خونی و عادات غذایی، جهت بررسی هموگلوبین، هماتوکریت، آهن خون و tibc از کودکان نمونه خون گرفته شد. اطلاعات وارد نرم افزار spss شد و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

    نتایج: 48.2% کودکان پسر و 51.8% نفر دختر بودند. شیوع کم خونی در جمعیت مورد بررسی 11.1% بود که با جنس و سن کودک ارتباطی نداشت. شیوع فقر آهن 5.18% بود که به جنس و سن کودک ارتباطی نداشت. شیوع فقر آهن در کودکانی که آهن تکمیلی دریافت نکرده بودند و یا مادرشان در طول بارداری آهن مصرف نمی کردند بیشتر بود.

    نتیجه گیری: کم خونی فقر آهن در کودکان 6-4 ساله مهدکودک های شهرستان رفسنجان نسبت به سایر مناطق در حال توسعه کمتر است. برنامه ریزی برای پیشگیری از این نوع کم خونی با آموزش مادران جهت تغذیه مناسب و تجویز مکمل های آهن توصیه می شود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم