• شاخص های بهداشت محیط در پرتو آموزه های سیره پیامبر اعظم (ص)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 455
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: اسلام، دینی زنده و سازنده بوده که برای پیروان خود، پیشرفت در تمام جنبه های حیات را خواستار است. پیامبر اعظم (ص) معمار این بنای استوار، طی قرن ها در زمینه های مختلف علمی و اخلاقی، پیشاهنگ جهان بوده است. توجه آن حضرت به مسائل بهداشتی، نشان دهنده آموزه های این اسوه حسنه در جهت ارتقای سلامت جامعه می باشد. هدف این مطالعه، بررسی شاخص های بهداشت محیط در سیره پیامبر اعظم (ص) است.

    مواد و روش ها: این پژوهش، یک مطالعه توصیفی اسنادی هدفمند باتکیه بر منابع اصیل، شامل قرآن، تفاسیر و کتب معتبر حدیث است و اطلاعات مربوط به جنبه های مختلف بهداشت محیط، به صورت موضوعی در بهداشت آب، مسکن و اماکن عمومی، زباله و مواد زاید، بهداشت عمومی و حفظ محیط زیست، جمع آوری گردیده است.

    یافته ها: خداوند، پاکیزگان را دوست دارد و اسلام را بر پاکیزگی، بنیان نهاده است. در قرآن آمده: آب به عنوان مایه حیات هر موجود زنده، را آلوده نکنید. زباله را در خانه هایتان نگذارید زیرا جایگاه شیطان است. مومن باید مسجد (مهم ترین مکان عمومی) را برای طواف کنندگان و نمازگزاران، پاکیزه نگه دارد. جامه اش را پاکیزه، بویش را خوش، خانه اش را گچ کاری کند و حیاط خانه را بروید و چراغ آن را پیش از غروب، روشن کند. از صدای آزار دهنده و بلند بپرهیزد. از آن چه، پاکیزه است بخورد و کارهای شایسته انجام دهد. کسی که در زمین فساد کرده، و گیاهان، درختان و حیوانات را نابود سازد، تبهکار است و خداوند، او را دوست ندارد.

    نتیجه گیری: اسلام، بهداشت را تکلیف و علوم را نهادینه کرد. پیامبر اعظم (ص) بهداشت را "پایه اسلام" خواند. حفظ پاکی در همه زمینه ها، از وظایف فرد با ایمان است. ایجاد هر نوع آلودگی و یا آسیب به محیط، گناه می باشد. آموزه های بهداشتی سیره نبوی می تواند در افزایش آگاهی و بهبود فرهنگ بهداشتی جامعه نقش موثری ایفاء نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها