• اخلاق و آداب معاشرت در بهداشت روانی زوجین از دیدگاه پیامبر اعظم (ص)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 772
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بهداشت روانی زوجین، حفظ یک زندگی سالم و جلوگیری از عوامل آسیب زا در آن است. در زمینه "مبانی رفتاری- اخلاقی"، می توان داشتن تقوای الهی، محبت و ابراز آن، عفاف و معاشرت نیکو و در زمینه "آداب همسرداری اسلامی"، می توان پذیرش سرپرستی مرد، تامین غرایز جنسی و خدمت در خانه را در تامین بهداشت روانی زوجین، دارای اهمیت ویژه ای دانست. هدف از این مطالعه، بیان مسائل و مبانی رفتاری- اخلاقی زوجین و هم چنین آداب همسرداری از دیدگاه رسول اعظم (ص) است به گونه ای که منتهی به ارایه یک شناخت قوی و مستحکم برای زوجین باشد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مروری، سیری بر اسناد موجود در زمینه بهداشت روانی زوجین در آموزه های پیامبر اعظم (ص)، با تکیه بر منابع اصیل اسلامی است. با مراجعه به منابع اولیه و استفاده از آیات، روایات، سعی گردید الگوی آداب همسرداری اسلامی در سیره و آموزه های آن حضرت، به دست آید.

    یافته ها: نتایج این تحقیق نشان می دهد از دیدگاه پیامبر صلی الله علیه و آله، ازدواج موجب تکمیل ایمان، افزاییش مراتب معنوی و یافتن سعادت می شود. آن حضرت، نگرش اخلاقی به حقوق و تکالیف زوجین و به کارگیری مبانی اخلاقی را برای حفظ یک زندگی سالم، سفارش نموده اند.

    نتیجه گیری: سیره عملی پیامبر و آموزه های اسلام در مورد تاثیر اخلاق در بهداشت روانی زوجین، الگو و دستور مناسبی جهت حفظ بهداشت و سلامت روان زوجین و خانواده می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها