• بهداشت روانی کار، در آموزه های پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 605
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: دین حیات بخش اسلام، دینی زنده و سازنده است که به تمام ابعاد زندگی بشر توجه نموده است. در آموزه های پیامبر اعظم (ص)، به کار و نقش آن در بهداشت روان توجه بسیاری شده، تا جایی که کار و تلاش برای دستیابی به روزی، و یا کار در خانه، هم سنگ جهاد در راه خدا برای مردان و زنان، دانسته شده است. هدف از این پژوهش، ابتدا درک اهمیت کار در سیره فردی پیامبر (ص) بوده و به کند و کاو مواردی از کارها درآمدزا و غیر درآمدزای رسول اکرم می پردازد، سپس آموزه های آن حضرت را در اهمیت کار در اسلام، بررسی می نماید.

    مواد و روش ها: این نوشتار، یک تحقیق مروری با تکیه بر اسناد و منابع اصیل، با قدمت اسلامی در زمینه بهداشت روانی کار در آموزه های پیامبر اعظم، است و تلاش شده به منابع اولیه مراجعه و از آیات و روایات، سیره و آموزه های آن حضرت در زمینه کار و بهداشت روانی آن استکشاف شود.

    یافته ها: نتایج این تحقیق، نشان می دهد در اسلام و سیره فردی پیامبر اعظم (ص)، به کار اهمیت زیادی داده شده است. کار در آموزه های آن حضرت، از نیازهای مسلمانان محسوب شده و به نقش آن در بهداشت و سلامت روان، و اعطای شخصیت به انسان توجه مثبت گردیده است. تاثیر کار و اشتغال در مبارزه با خیالات و اوهام باطل، تخلیه صحیح انرژی، جلوگیری از گناهان، ایجاد احساس شخصیت، روشنی قلب، و فکر منطقی از اموری است که دین به آن توجه نموده است. آداب کسب روزی و اخلاق کار در اسلام نیز نقش زیادی در آرامش گری روان آدمی دارد.

    نتیجه گیری: سیره عملی پیامبر و آموزه های اسلام در مورد کار، الگو و دستور مناسبی جهت حفظ بهداشت و سلامت روان می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها