• عوامل خطرزای حوادث عروقی مغز در بیماران مبتلا به سکته حاد مغزی بستری شده در بخش اعصاب بیمارستان حضرت علی بن ابیطالب (ع) رفسنجان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/10/01
    • تعداد بازدید: 629
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: حوادث عروق مغز یکی از مشکلات مهم تهدیدکننده سلامتی محسوب می شوند. تلاش در جهت کاهش شیوع این بیماری بر مبنای شناخت و کنترل عوامل خطرزای آن استوار است. هدف از این مطالعه بررسی عوامل خطرزای حوادث عروقی مغز در بیماران مبتلا به سکته حاد مغزی بستری شده در بخش اعصاب بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) رفسنجان بود.

    مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مورد- شاهدی بود که 146 بیمار بستری در بخش اعصاب به عنوان گروه مورد و 147 مراجعه کننده به آزمایشگاه سرپایی همان مرکز به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند، که از نظر سن، جنس و محل سکونت با هم جور گردیدند. تشخیص بیماری بر اساس یافته های بالینی ، معاینات دقیق عصبی، تاریخچه پزشکی و نتایج حاصل از mri تایید شد؛ عوامل خطرزای تحت بررسی در این مطالعه شامل: فشار خون بالا، دیابت، سابقه بیماری های قلبی عروقی و مصرف سیگار بود.

    یافته ها: میانگین سنی گروه مورد 13.8±63.8 سال و گروه شاهد 13±63.4 سال بود. میانگین تعداد عوامل خطرزای در گروه مورد 1.3±2.3 و در گروه شاهد 1.2±1.3 بود که اختلاف معنی داری یبن دو گروه وجود داشت (0.001(p<. شیوع عوامل خطرزا نظیر فشار خون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی، دیابت، مصرف سیگار و بیماری عروق کرونر به صورت قابل توجهی در گروه مورد بیشتر ازگروه شاهد بود (0.05(p<. از میان یافته های آزمایشگاهی فقط قند خون ناشتای گروه مورد بالاتر از گروه شاهد بود (0.05(p<.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که عوامل خطرزای حوادث عروقی شامل فشار خون بالا، مصرف سیگار، دیابت و بیماریهای ایسکمیک قلبی می باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها